Miten sinä pidät huolta oman pedagogisen osaamisesi kehittymisestä?
Miten sinä pidät huolta oman pedagogisen osaamisesi kehittymisestä? llmoittaudu mukaan maksuttomaan TRIPEDA II -koulutukseen!
Miten sinä pidät huolta oman pedagogisen osaamisesi kehittymisestä? llmoittaudu mukaan maksuttomaan TRIPEDA II -koulutukseen!
Miten opiskelijan motivaatioon voi vaikuttaa? Mikä vahvistaa motivaatiota ja kuinka opettaja voi työssään ylläpitää opiskelijan motivaatiota? Ammatillisessa opettajakoulutuksessa päätettiin sukeltaa syvemmälle motivaatioon asiantuntijapaneelin avulla.
Yksikkömme Pedagogiset ratkaisut ja kulttuurin henkilöstö kokoontui tällä viikolla yhteen kuulemaan ajankohtaisia asioita sekä suunnittelemaan tulevaa.
Olipa kiinnostavaa kuulla kahden pitkän linjan ohjausalan ammattilaisen dialogia yhteisopettajuudesta ja siitä, miten yhdessä tekeminen näyttäytyy myös TAOKin opokoulutuksen voimavarana. Lehtorit Outi Rantanen ja Tarja Juurakko-Koskinen pääsivät keskustelemaan aiheesta TLC-webinaarissa maanantaina 25.3.2024.
Tiedämme, että korkeakouluissa koulutetaan erityisopettajia – ammatillisissa opettajakorkeakouluissa ammatillisia erityisopettajia ja yliopistoissa erityisopettajia. Mutta tiesimmekö, että korkeakouluissa myös työskentelee nykyisin erityisopettajia – ja yhteistyötä heidän kanssaan tekee vuosittain yhä useampi korkeakouluopiskelija.
Joustavuus, digiosaaminen ja vihreän siirtymän osaaminen. Muun muassa nämä teemat nousivat keskusteluun Opetushallituksen ja ammatillisten opettajakorkeakoulujen yhteistyöwebinaarissa.
Eu 4 Inclusive Teaching -hankkeessa TAMKin vastuulla oli suunnitella ja kouluttaa 320 albanialaista opettajaa kollegoidensa kouluttajiksi. Koulutuksen pääteemoina olivat aktiivinen ja inklusiivinen oppiminen. Koulutus toteutettiin pääosin lähiopetuksena.
"Yksi tärkeimmistä mieleeni painuneista asioista oli, että kaiken oppimisen perustana hyvinvoivassa ja osallisuutta tukevassa oppijayhteisössä on hyvinvoiva mieli ja sellainen toimintaympäristö, joka mahdollistaa sen toteutumisen."
Ammatilliset opettajakorkeakoulut tekevät tiivistä tutkimus- ja hankeyhteistyötä. Uusin yhteistyön avaus on viime marraskuussa käynnistynyt TKI ja oppimisen integraation kehittäminen -hanke, joka jatkuu vuoden 2024 loppuun saakka. Kehittämishankkeessa ammatilliset opettajakorkeakoulut etsivät ratkaisuja TKI-toiminnan ja korkeakoulujen opetuksen entistä tehokkaampaan integrointiin.
Erityisen äärellä on vuosittain järjestettävä seminaari erityisen tuen asioista kiinnostuneille ammatillisten oppilaitosten ja ammattikorkeakoulujen opetus- ja ohjaushenkilöstölle sekä kaikille muillekin teemasta kiinnostuneille. Tänä vuonna teemana on "Yhdessä hyvillä mielin". Päivän aikana kuullaan mielenkiintoisia puheenvuoroja ja päästään keskustelemaan työpajoissa ajankohtaisista erityisen tuen asioista. Seminaari on maksuton, lounas omakustanteinen. Lämpimästi tervetuloa mukaan!
TAOK blogissa Skills Finland ry huippuvalmennuspäällikkö Teija Ripattila ja TAOK lehtori Tuomas Mäki-Ontto käyvät pohdiskelevaa vuoropuhelua huippuosaamisesta ja sen merkityksestä.
Olen aina halunnut vaikuttaa ja muuttaa maailmaa paremmaksi. Näen ammatillisen opettajankoulutuksen tärkeänä vaikutusmahdollisuutena kohderyhmälle, jonka kautta vaikutukset puolestaan kertaantuvat eteenpäin. Ammatillisessa opettajankoulutuksessa ollaan etulinjassa, Sanna Brauer pohtii.
Ammatillinen opettajankoulutus kiinnostaa hakijoita tänä vuonna aiempaa enemmän. Kaikkiin Tampereen ammattikorkeakoulun ammatillisen opettajakorkeakoulun hakukohteisiin saatiin huomattavasti viimevuotista enemmän hakemuksia.
Miltä kuulostaisi rakentaa uuden opintojakson runko yhdessä kollegan kanssa ohjatusti osana täydennyskoulutusta samalla uutta oppien? Tredun matkailu- ja liiketoiminnan opettaja Jonna Kuittinen tietää nyt, että se on mahdollista ja kannustaa muitakin samaan. Täydennyskoulutusten eduiksi hän listaa muun muassa seuraavat asiat: hyödyllinen, lyhyt koulutus, ei raskas, työn ohessa tehtävä, ilmainen.
Digitaalinen perusosaaminen. Ottaako ammatillisten opettajaopintojen valinnaiseksi sellainen opintojakso, joka tuntuu mahdollisimman vaikealta ja vieraalta. Maaria innostaa muitakin vastaamaan myönteisesti.