BRIDGE-hankkeessa ratkotaan kestävän kehityksen tavoitteita digitaalisten työkalujen avulla

Tampereen ammattikorkeakoulu on mukana kansainvälisessä BRIDGE-hankkeessa. Keski-Ruotsin yliopiston vetämässä hankkeessa luodaan digitaalinen toimintamalli. Malli auttaa korkeakouluja ja ympäröivää ekosysteemiä ratkomaan yhdessä EU:n ja YK:n kestävän kehityksen tavoitteita (UM 2023).

Käytännössä haasteita ratkotaan Digital Impact Day -tapahtumissa (DID), joita järjestetään yhteensä viisi.

Kestävän tulevaisuuden kehittämistä varten tarvitaan innovaatio- ja yrittäjyystaitoja. On tärkeää ymmärtää selvästi tarpeet tai ongelmat ja samanaikaisesti kehittää niihin ratkaisut. BRIDGE auttaa kohtaamaan tulevaisuuden haasteita hyödyntämällä yhteistä kansainvälistä osaamista. Hankkeessa kehitetään yhdessä menetelmiä lyhentämään aikaa idean ja ratkaisun välillä. Nykyinen globaali tilanne johtaa uusiin mittaviin haasteisiin. Toisaalta digitalisaatio avaa uusia ratkaisumahdollisuuksia.

BRIDGE-hankkeen tavoitteet:

1. Olemassa olevien digitaalisten alustojen tehokkaampi käyttäminen eri osapuolien yhteisten innovaatioiden tekemiseen kestävän kehityksen tavoitteiden saavuttamiseen
  2. Ottaa käyttöön verifioitu digitaalinen menetelmä (BRIDGE) opetuksen digitaaliseen muutokseen
  3. Luoda vahvempi ja laajempi verkosto oppilaitosten ja muun yhteisön välille

Käytännön toteutus, Digital Impact Day (DiD)

Huhtikuun alkuun mennessä (2023) olemme järjestäneet kaksi DiD-tapahtumaa: ensimmäisen Keski-Ruotsin yliopistossa Sundsvallissa ja toisen TAMKissa Tampereella. Kolmas tilaisuus on suunnitteilla keväällä Müncheniin. Molempiin tapahtumiin on osallistunut yhteensä noin kymmenen ohjaajaa sekä neljäkymmentä opiskelijaa, joista suurin osa osallistui etäyhteydellä.

Ensimmäiseen syksyn 2022 DiD-tapahtumaan Sundsvallissa tehtävä tuli Ruotsin digitaalisuutta edistävältä virastolta DIGG – Agency for Digital Government (DIGG 2023). Haasteena oli miettiä keinoja, miten saada digitalisaation edut kaikkien ihmisten käyttöön. Nämä asiat liittyvät kestävän kehityksen tavoitteeseen neljä. Voittanut tiimi ehdotti, että kaikille kansalaisille pitää mahdollistaa henkilökohtainen pääsy digitaalisiin palveluihin antamalla tarvitseville päätelaite ilmaiseksi käyttöön. DIGG:n hallinto piti voittajatiimin tuloksia niin merkittävinä, että se pyysi tiimiä esittämään ideansa uudelleen heille eteenpäin kehittämistä varten.

Tampereella pidettyyn toiseen tapahtumaan aihe tuli Pirkanmaalla toimivilta Ekokumppaneilta, joka antaa neuvontaa kestävän kehityksen haasteisiin (Ekokumppanit 2023). Tavoitteena oli lisätä ihmisten tietoisuutta siitä miten omat valinnat kuormittavat ympäristöä. Tämä tehtävä liittyi kestävän kehityksen tavoitteeseen 12: Varmistaa kulutus- ja tuotantotapojen kestävyys. Voittajatiimin ajatus oli kehittää someen nuorten välinen tiedonjakosovellus auttamaan kestävien valintojen teossa. Sovellutus neuvoisi, mikä ero ympäristön kannalta on vaikkapa junalla ja autolla matkustamisella.

Digitaalinen työskentely

Ohjaajien välinen kommunikaatio DiD-tapahtumien välillä hoidettiin käyttäen Teams-neuvotteluja, Slack:a, Wechange, sähköpostia ja Google Docs:a. Lisäksi DiD-päivinä opiskelijoita motivoitiin käyttämään erilaisia digitalisia työkaluja kuten Mural, Miro ja ClickUp. Loput kolme DiD-tapahtumaa järjestetään täysin digitaalisesti niin, etteivät edes ohjaajat matkusta.

Opiskelijoiden taustat moninaiset

Ohjaajat ja opiskelijat ovat kolmesta oppilaitoksesta, joita ovat TAMK, MUAS (München) ja Mid Sweden University (Sundsvall). He opiskelevat muun muassa markkinointia, historiaa, psykologiaa, tekniikkaa, turismia, hallintoa, ekoyrittäjyyttä, tietokonetekniikkaa ja taloustieteitä. Kahdessa ensimmäisessä DiD-päivässä ohjaajat ja osa opiskelijoista olivat fyysisesti paikan päällä, suurin osa kuitenkin etänä. Opiskelijat jaettiin muutaman hengen tiimeihin niin, että heidän taustansa olivat mahdollisimman erilaiset. Oli hämmästyttävää huomata, miten hyviä innovaatioita tiimit pystyivät luomaan yhden päivän aikana!

Kirjoittaja: Antti Perttula, yliopettaja, Systems Engineering, Teollisuusteknologia, TAMK

Kuva: Pixabay

BRIDGE-hankkeen verkkosivut: https://www.miun.se/medarbetare/forskning/miuninnovation/studenter/skarpt-uppdrag/bridge/

Lisätietoja: Jere Siivola, Toni Pippola ja Antti Perttula, TAMK, teollisuusteknologia