Tunnelmia Horizon 2020 European Green Deal -hakemuksen ääreltä

Avoin kirja, jonka keskeltä avautuu puu.

Työpäivät ovat viime päivinä täyttyneet erityisesti H2020 Green Deal -hankekonseptin ideoinnista, hakemuksen yhteissuunnittelusta, partnereiden haarukoinnista ja puhtaan kirjoittamisen aloittamista. Nyt idea alkaa olla suurin piirtein edes jotenkin selvä.

Hyppääminen Horizon 2020-maailmaan

Sekä hakukuulutus että projekti-ideamme istuvat oivallisesti myös TAMKin strategiaan: tuotamme yrittäjämäisten kompetenssien avulla ratkaisuja kestävään kehitykseen. Tietenkin hakemuksemme liittyy myös siihen haasteeseen, että meidän tulee saada entistä enemmän kansainvälisiä ja vaikuttavia projekteja.  Hankkeemme rahoitusosuuden olisi hyvä olla myös useissa sadoissa tuhansissa euroissa.

Onko tämä tyypillistä hankehakemuksen laadintaa? Minulla on kokemusta lukuisten kansallisten ESR-hakemusten laadinnasta ja projektien toteuttamisesta. Toki mukaan mahtuvat lisäksi erilaisten muiden kansallisten ja kansainvälisten kanavien rahoittamat hankkeet.  Mutta ensimmäistä kertaa käytännössä teen H2020-hakemusta.

Eittämättä aluksi hieman kauhistutti, kun näin esimerkin hyväksytystä H2020-hankkeesta; rutkasti yli 100 sivua! Hakemuksen tekeminen ei taitaisi olla ihan ”peruskauraa”.

Onneksi saa tukea!

Onneksi meillä TAMKissa on kuitenkin käytettävissä TKI-palveluista asiantuntijaosaamista H2020-projekteihin. Emme ole yksin. Vaikka idea on laitettu meiltä TAMKista vireille, päädyimme myös siihen, että Viro on tässä tapauksessa koordinaattorimaa. Miksi näin? Tarton yliopistolla on meihin ja moneen muuhun kumppaniin nähden loistava ”ansioluettelo” hyväksytyissä H2020-hakemuksissa. Kokemusta sekä osaamista siis on tällä rintamalla. Kannattaa verkostoitua ansioituneiden kanssa ja antaa heille rooli toteuttaa osaamistaan parhaimmalla tavalla. Hienoa on, että saimme tämän prosessin myötä kokeneen Viron Horizon-konsultin tekemään hakemusta kanssamme.

Kansainvälisen tekijäjoukon kasaaminen

Tällä hetkellä konsortiosta on koottu yli puolet kasaan. Hakemuksen pitää myös tässä tapauksessa edustaa maantieteellisesti mahdollisimman kattavasti Euroopan unionia. Lisäksi jotkut EU:n ulkopuoliset maat voivat saada rahoitusta. Toisaalta hakemuksessa voi olla myös kumppaneita, jotka eivät saa rahoitusta komissiolta, vaan muista lähteistä. Tässä vaiheessa kumppanimaitamme ovat Viro, Italia, Iso-Britannia, Espanja, Portugali, Pohjois-Makedonia, Belgia, Iran, Oman sekä Ruanda. Olen hyödyntänyt omia kansainvälisiä yliopisto-ja yrityskontaktejani kaikin puolin.

Yrittäjämäisyys on DNA:ssa!

Hakemuksen deadline on tammikuun lopulla. Töitä on vielä paljon. Mutta on ollut mahtavaa huomata, että suuremmatkin ponnistelut lähtevät pienistä aihioista liikkeelle. Niitä sparrataan myös yhdessä. Mikä hyvänsä päätös tulee olemaan, edistämme myös yhteistä asiaamme muiden tulevien hakujen kautta. Missään tapauksessa työmme ei siis mene hukkaan, jos rahoitusta ei tule. Toisaalta olemme sen verran inspiroituneita, että tähtäämme vain ja ainoastaan onnistumiseen! Häviö ei ole meille vaihtoehto! Yrittäjämäisyys on meillä DNA:ssa.

Teksti: Jaana Seikkula-Leino, Impact Leader, Future Competencies and Learning, TAMK
Kuva: Shutterstock