Siiloista silloiksi – yhteistyö on hauskaa

Eija Syrjämäki ja Susanna Saarinen kohtasivat Elina Bothan, Eeva-Liisa Viskarin, Juha Lahtisen ja Carita Prokin Tikkurilan asemalla.
Joukko eri puolilla maailmaa matkanneita tamkilaisia tapasi sattumalta Tikkurilan juna-asemalla.

Kaikki tiet vievät Tikkurilaan ja sieltä Tampereelle. Havaitsimme sen palatessamme Etelä-Afrikasta, Keniasta ja Tšekeistä. TAMKin kolme erillistä työmatkalaisten joukkoa tapasi projektimatkoilta palattuaan sattumalta Tikkurilan asemalla kahvikupposen äärellä. Päätimme, että nyt tulemme pois omista siiloistamme ja alamme omalta osaltamme rakentamaan siltoja ja yhteistyötä TKI-hankkeissa toimivien välille.

Olemme siiloissa

Yksi tulevaisuuden tärkeimmistä työelämätaidoista ovat yhteistyötaidot. Toisinaan yhteistyön mahdollisuudet kuitenkin unohtuvat, emmekä edes ole tietoisia, mitä kollegamme puuhaavat. Sitra (2022) toteaa, että ”työelämän suurimpana haasteena Suomessa ovat tällä hetkellä jäykät rakenteet ja toisaalta teollisen ajan linjatuotantoon perustuva työkulttuuri niilläkin aloilla, joissa työ on jo purskeista, monimuotoista ja kaikkea muuta kuin suoraviivaista”. Onko todellakin näin?

Matkoillemme lähtiessämme emme olleet tietoisia kaikista eri puolilla maailmaa matkaavista tamkilaisista. Ehkä olisimme jo ennen matkaa voineet vaihtaa ajatuksia tavoitteistamme, odotuksistamme ja kontakteistamme, jolloin olisimme saattaneet saada etua toinen toistemme verkostoista. Yhteistyö lisäisi mahdollisuuksiamme sparrata toinen toisiamme ja olla tukemassa toistemme tavoitteita.

Siltojen rakentamisen merkityksellisyys

Kun minä ja Susanna Saarinen kohtasimme Elina Bothan, Eeva-Liisa Viskarin, Juha Lahtisen ja Carita Prokin Tikkurilassa, tapaaminen oli iloinen yllätys ja tarinat pulppusivat. Havaitsimme, että jo lyhyen keskustelun tuloksena löysimme yhteisiä tavoitteita ja yhteistyömahdollisuuksia. Ideoimme tapoja tukea paremmin kansainvälisten opiskelijoiden osaamisen kehittymistä ja vahvistaa opettajien pedagogisen osaamisen kehittymistä.

Minulle yhteistyö antaa työkaluja itseni kehittämiseen uusien ideoiden kautta. Maailmankuvani laajentuu ja toivottavasti myös osaamiseni vahvistuu, kun kuulen muiden kertovan osaamisestaan, projekteistaan ja matkoistaan.

Koen kuitenkin, että en kovin hyvin osaa muotoilla yhteistyön merkitystä, joten kysyin 12-vuotiaalta asiantuntijalta, mitä merkitystä yhteistyöllä on.

Hän vastasi, että jos ei ole yhteistyötä, niin mitään ei pystyttäisi tekemään. Hän lisäsi, että yhdessä tekeminen on joukkuepeliä ja hauskaa yhdessä tekemistä, jonka ansiosta saa huomattavasti enemmän aikaiseksi.

On sydäntä lämmittävää huomata nuoren sisäistäneen yhteistyön merkityksen, sillä myös Sitra (2022) toteaa yhteistyöstä, että se edellyttää halua toimia ja ajatella muiden kanssa, jolloin syntyy enemmän kuin yksin puurtamalla.

Miten osaisimme ottaa yhteistyön tekemisen taidon laajamittaiseen käyttöön myös työelämässä?

Työ saa olla hauskaa

Yhteistyötä voi tehdä vaikka Tikkurilan asemalla. Yllättäen järjestyneen tapaamisen seurauksena pohdin, miten laajasti ja rohkeasti TKI-hankkeissa pääseekään edistämään kokeilukulttuuria. Matkalaisten tarinoiden perusteella syntymässä on monenmoista uutta ja mielenkiintoista. Lisäksi voin sanoa, että kaikilla TAMKin matkalaisilla tuntuu olevan hyvin sisäistettynä yrittäjämäinen asenne ja työnteon tapa, mikä ei tarkoita pelkästään vastuunkantoa vaan myös vapautta ja merkityksellisyyttä.

Näiden matkojen ja tapaamisten seurauksilla saattaa olla merkittävä vaikutus omaan toimintaamme, yhteiskuntaan ja elinkeinoelämään paikallisesti, kansallisesti ja kansainvälisesti.

Toivon kuulevani lisää tarinoita merkityksellisistä opeista, kopeista ja kohtaamisista. Merkityksellisyydestä voi olla se seuraus, että yhteistyö ja työ ylipäätään voi olla hauskaa. Kokeile sinäkin!

Kirjoittaja: Eija Syrjämäki, erikoissuunnittelija, Koulutuksen kehittämispalvelut, Erasmus + -hanke: Mitigating Covid Together, TAMK
Kuva: Eija Syrjämäki