Vuoden 1968 autoteknikoiden luokkakokouksessa muisteltiin höyrykoneoppia

Autoteknikoiden harrastuneisuus alaa kohtaa jatkuu edelleen. Eräs vierailijoista kertoi käyvänsä vanhalla työpaikallaan edelleen viikoittain.

”Unohtakaa kaikki, mitä olette aiemmin oppineet laskutikun käytöstä. Nyt aloitetaan sen oikea käyttö”. Näillä sanoilla muistelmien mukaan silloinen matematiikan opettaja oli aloittanut matematiikan kurssin autoteknikoiden oppitunnilla 55 vuotta sitten.

Kyseiseltä vuosikurssilta oli Tampereen teknillisestä oppilaitoksesta (nykyään Tampereen ammattikorkeakoulu) valmistunut 26 autoteknikkoa, joista noin puolet osallistui huhtikuun lopulla järjestettyyn luokkakokoukseen. Valmistumisesta on vierähtänyt jo 55 vuotta.

Vierailun isäntinä toimivat Jari Seppälä ja Risto Myllymäki. He esittelivät autotekniikan laboratoriotiloja ja kävivät läpi tämänhetkistä opetussuunnitelmaa. Autotekniikan opiskelija Markus Viitanen esitteli vieraille muunnossähköautoprojektiaan. Formula Student tiimi esitteli myös toimintaansa ja tämän vuoden kehitysprojektiaan. Näiden lisäksi vierailijoita kiinnosti 3D-tulostaminen.

Autoteknikot muistelivat opetelleensa tusseilla konepiirtämistä, höyrykoneoppia ja laskutikulla laskemista. Nykyään on käytössä CAD-ohjelmistot, tietokoneet ja laskentaohjelmat. Kun keskusteltiin siitä, minkälaiset eväät tutkinto oli antanut heille työelämään varten, he olivat erittäin tyytyväisiä. Osa heistä olisi toivonut saavansa kattavamman kielitaidon, kun siihen aikaan tutkinto kohdistui teknisen osaamisen kartoittamiseen.

Luokkakokoukseen varaudutaan yleensä koko päiväksi. Päivä jatkui TAMKin vierailun jälkeen keskustan ravintolassa.

Vierailu oli myös meidän puoleltamme mielenkiintoinen ja valaiseva.

Oltiin aivan eri maailmassa kuin 55 vuotta sitten. Tulipa esille, etteivät silloiset opit ole aivan tätä päivää. Tosin olemme mekin jonkin verran kehittyneet niistä ajoista maailman mukana.

Teksti ja kuva: Anja Salo, opinto-ohjaaja, autotekniikan tutkinto-ohjelma