Kansainvälinen opiskelijaprojekti lisää ammatillista osaamista

Projektin jäseniä messuosastolla. Vasemmalta Prof Friedrich Bauer (HsH), Harri Laaksonen, Eetu Räisänen, Mauri Jankkari, Aukusti-Vihtori Salo, prof Dr. Klawitter (HsH). Lisäksi TAMKin opiskelijoista projektissa mukana olivat Santeri Alhava ja Elias Myllyluoma.

Kansainvälisyys on luonnollinen osa nykypäivän insinöörin työskentely-ympäristöä. Osallistuminen opiskeluaikana kansainvälisiin opiskelumahdollisuuksiin antaa opiskelijalle mahdollisuuden laajentaa maailmankuvaa, oppia uusia tapoja tehdä asioita ja tutustua erilaisiin kulttuureihin. Yksi tapa kansainvälisyyttä on osallistua opiskelijaprojekteihin, joissa pääsee työskentelemään eri maiden opiskelijoiden kanssa.

Tämänvuotinen Tampereen ammattikorkeakoulun ja Hannover Hochschulen (HsH) opiskelijoiden projekti on erinomainen esimerkki kansainvälisestä opiskelijaprojektista. Projektissa TAMKin opiskelijoiden ja HsH:n opiskelijoiden tiimit suunnittelivat ja valmistivat yhdessä Marsissa lentävään droneen ”robotti”puomin protyypin, jolla asemoitiin Mößbauer-spektrometri maaperämittauksiin (kuva alla). Projektin kuluihin opiskelijat saivat rahoituksen K.F ja Maria Dunderbergin säätiöltä.

Dronen robottipuomi on suunniteltu sijoittamaan Mößbauer spektrometri turvallisesti yhden metrin etäisyydelle tutkittavasta maaperästä. Robottipuomi on liikuteltavissa ± 15°.

Projektin kohokohtana oli osallistuminen huhtikuussa 2023 Hannoverin maailman suurimpaan teollisuusmessutapahtumaan, jossa projekti oli esillä Ala-Saksin liittovaltion osastolla. Messuilla opiskelijat pääsivät esittelemään projektiaan kansainväliselle yleisölle ja verkostoitumaan alan ammattilaisten kanssa ympäri maailman. Tämä oli ainutlaatuinen tilaisuus laajentaa omaa ammatillista verkostoa ja oppia toimimisesta teollisuuden alan messuilla.

Osallistuminen kansainvälisiin projekteihin antaa samalla mahdollisuuden kokea kansainvälisyys konkreettisesti ja kehittää yhteistyötaitojamme ulkomaalaisten yhteistyökumppaneiden kanssa ympäri maailman.

Kannustamme kaikkia opiskelijoita osallistumaan opiskeluaikana kaikkiin tarjolla oleviin kansainvälisiin opiskelumahdollisuuksiin ja löytämään uusia tapoja kehittää itseään ja ammatillista osaamistaan.

Tämän blogikirjoituksen tekemisen apuna on käytetty ChatGPT:tä.

Kirjoittajat:

Harri Laaksonen, lehtori, Teollisuusteknologia, TAMK