Kielikaveritoiminta ilahduttaa ja toimii turvallisena oppimisympäristönä

Students preparing food in the kitchen.

TAMKiin saapuu joka vuosi iso joukko ulkomaalaisia vaihto- ja tutkinto-opiskelijoita eri maista. Suomalainen kulttuuri on heille uusi, ja ystävyyssuhteiden luominen voi olla aluksi vaikeaa. Varsinkin suomalaiset opiskelijat voivat tuntua etäisiltä. Opintoihin sisältyy suomen kielen kursseja, mutta mahdollisuuksia suomen kielen luontevaan harjoittelemiseen suomalaisten ikätovereiden kanssa ei aina tahdo löytyä. Kuitenkin myös monet suomalaiset opiskelijat toivovat uusia tuttavuuksia ja mahdollisuuksia oppia vieraista kulttuureista.

Näistä lähtökohdista TAMKissa aloitettiin syksyllä 2024 ohjattu kielikaveritoiminta, jossa kansainväliset ja suomalaiset opiskelijat yhdistettiin kaveripareiksi. Ohjatut tapaamiset järjestettiin TAMKin pääkampuksen Parvi-tilassa. Toiminta aloitettiin osana TAMKin Talent Boost (2021–2024) -ohjelmaa.

Kielikaverukset oppivat toisiltaan

Kielikaveritoimintaan voi osallistua kuka tahansa kansainvälisyydestä kiinnostunut, kielitaidon tasosta riippumatta. Suomalaisista ja kansainvälisistä opiskelijoista muodostettiin kaveripareja, joilla on mahdollisuus tavata Parvessa järjestettävissä ohjatuissa tapaamisissa, mutta toki myös muina aikoina, esimerkiksi käydä syömässä tai kahvilla yhdessä. Kielikaveritoiminnan toteuttamisesta vastaa suunnittelija Laura Sairanen.

Syksyllä 2024 kaveritoimintaan osallistui 17 kv-opiskelijaa ja 17 suomalaista opiskelijaa. Kaverukset vierailivat mm. Muumi-museossa, pelailivat lautapelejä ja laativat unelmakarttoja. Tavoitteena oli tarjota turvallinen ja rento ympäristö tutustumiseen ja yhdessäoloon. Kv-opiskelijat pääsivät harjoittelemaan suomen kieltä, ja suomalaisille opiskelijoille toiminta oli erinomainen tilaisuus kotikansainvälistymiseen.

Toiminta tarjosi oppimisympäristön myös VETO-opiskelijoille

Kielikaveritoiminta tarjosi oppimisympäristön myös neljälle VETO-tutkinto-ohjelman opiskelijalle, jotka suorittivat kielikerhossa opintoihinsa sisältyvää kohtaamisen opintokokonaisuutta. VETO-opiskelijat olivat mukana viidellä kielikavereiden kokoontumiskerralla. Kahdella ensimmäisellä kerralla he tutustuivat ryhmään sekä kielikaveritoiminnan toimintaperiaatteisiin ja arvoihin. Saamansa tiedon pohjalta VETO-opiskelijat suunnittelivat kolme seuraavaa kokoontumiskertaa ja toimivat kertojen vetäjinä. Suunnittelun tavoitteena oli miettiä sisältöjä, jotka mahdollistavat vapaamuotoisen ja iloisen vuorovaikutuksen ja kannustavat kv-opiskelijoita käyttämään suomen kieltä.

VETO-opiskelijat kuvasivat kielikaveritoiminnasta saamaansa kokemusta ja oppimista TEAMS-palaverissa, joka pidettiin heidän osuutensa päätteeksi. Opiskelijat olivat pohtineet suunnittelemiaan ja toteuttamiaan tapaamiskertoja monipuolisesti niin sisällön kuin kerholaisten kanssa toteutuneen vuorovaikutuksen näkökulmasta. He kertoivat saaneensa suunnittelusta ja kohtaamisista iloa ja onnistumisen kokemuksia ja olivat tyytyväisiä, että valitsivat harjoittelukohteekseen kielikerhon.

Kielikavereiden palaute kannustaa jatkamaan

Kielikaverit antoivat toiminnasta palautetta e-lomakkeen avulla. Eniten positiivista palautetta osallistujat antoivat yhteisistä tapaamisista, kuten lautapelien pelaamisesta, yhdessä kokkailusta sekä siitä, että jokaiselle tapaamiskerralle oli oma vaihtuva teema tai aktiviteetti. Osallistuminen auttoi myös tutustumaan muihin opiskelijoihin rennossa ilmapiirissä ja antoi rohkeutta käyttää itselle vierasta kieltä. Kaikki palautteeseen vastanneet kokivat löytäneensä ryhmästä uusia tuttavuuksia ja osa jopa ystävyyksiä.

Kansainvälisten osallistujien kielitaidon taso oli vaihteleva. Osa ei alussa puhunut suomea lainkaan ja osan kielitaito oli perustasolla. Koska kielitaidon taso vaihteli paljon, suomen kielen puhumisen tapa osoittautui haasteeksi. Ryhmässä käytettiin sujuvasti sekä suomea että englantia, mutta nimenomaan suomen kielen puhumiseen tulee jatkossakin panostaa.

Kielikerhon kielikaveritoiminta jatkuu keväällä 2025, ja osallistujahaku oli käynnissä joulukuusta 2024 tammikuuhun 2025. Syksyn haku avautuu loppukeväällä.

 

Teksti: Eija Lähteenmäki ja Laura Sairanen

Kuva: Murtaza Ahmadi

Kommentit

Vastaa

Käsitellään kommentteja...

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Lue seuraavaksi