Mistä syntyy yhteisöllisyyden tunne, kun täysin vieraat ihmiset kohtaavat?

Tyhjiä pöytiä ja tuoleja pihalla Brysselissä

Yliopettaja Sanna Ruhalahti vieraili lokakuussa 2023 syksyisessä Brysselissä hankekirjoittamisen äärellä Coventryn yliopiston kansainvälisessä hubissa. Hub on yksi yliopiston kuudesta kansainvälisestä pisteestä ja se tarjosi hienot puitteet uuden hankeverkoston intensiiviselle tapaamiselle. Hankeverkoston tapaamisesen organisoinnista vastasi Haagin ammattikorkeakoulu (THUAS).

Itsestään syntyvästä yhteisöllisyydestä käytetään nimitystä yhteisöllistyminen. Tätä usein edistää sellaisten ihmisten kohtaaminen ja yhdessä tekeminen, joilla on yhteinen kiinnostuksen kohde. Sanotaan, että uuden aloittaminen herättää aitoa kiinnostusta ja innostusta.

Yhteisöllisyys tarvitsee luottamusta

Tapaamisen jälkeen minua jäi erityisesti mietityttämään se, miten vahva yhteisöllisyys ja yhteisöllistymisen hankekirjoittajatiimissä syntyi lähes ensi kohtaamisella. Olimme osan jäsenten kanssa kohdanneet verkossa kirjoittamisen ja yhteissuunnittelun merkeissä, mutta paikalla oli suuri joukko uusia kasvoja.

Ajattelen, että luottamus on tärkeää yhteisöllisyyden syntymiselle. Se on tunne, joka koetaan hyvin henkilökohtaisesti ja se muodostuu erilaisista signaaleista. Luottamuksen syntymiseen vaikuttaa myös jäsenten oma osaaminen, kokemus ja motivaatio. Tähän kaikkeen päästään mielestäni parhaiten sillä, että jäsenet kuuntelevat ja kuulevat myös toisenlaisia mukaantuloja uteliaana ja avoimena. Vastavuoroisuuden merkitystä ja kaikkien äänien kuulemista ei voi ohittaa. Vastavuoroisuus tarkoittaa sitä, että kaikkien puheenvuorot koetaan merkityksellisiksi ja kaikki osallistuvat yhteiseen keskusteluun. Näin toimien hankkeesta muodostuu yhteinen ja sitoutuminen on kaikkien etu. Haluamme onnistua yhteisen hankkeen rahoituksessa. Hankekirjoittamisen turvallinen tila onnistuu vain luottamuksellisen tunneilmapiirin synnyttämisellä.

Vertaisuus kannustaa yhteisöllisyyteen

Aivoin, vilpitön, itseä ja toista kunnioittava ilmapiiri synnyttää vertaisuuden kokemuksen. Kokemukseni mukaan tämä on yksi tärkeä perusta yhteisöllisyyden syntymiseen. Vertaisesti osallistuminen tarkoittaa sitä, että jokainen osallistuja on aktiivinen ja oma arvokas osallistuva osuutensa hankekirjoittamisen edistämiseksi. Avoimen ja arvostavan ilmapiirin valitessa kaikki osallistujat ovat yleensä halukkaita sitoutumaan yhdessä kehittämiseen, huolimatta siitä, että asioista voidaan olla eri mieltä. Näissä tilanteissa tavoitteet ovat yhteisiä, eikä pinnalle nouse yksilöllisiä tai itsekeskeisiä tavoitteita. Vertaisuuden tunne tarkoittaa aidoimmillaan sitä, että jokaisella on oikeus omanlaiseen ajatteluun ja sen vapaaseen ilmaisuun.

Yhteensä viisitoista partneriorganisaatiota kymmenestä eri maasta on mukana kirjoittamassa merkityksellistä hankehakemusta ja työtä jatketaan nyt verkossa. Tämän suuren verkoston tapaamisesta jäi päällimmäiseksi tunnelmaksi se, että luotamme toisiimme ja arvostamme erilaisia tulokulmia vertaisina. Erilaisuus on rikkautemme ja se vahvistaa yhteisöllistä hankekirjoittamista, jossa voimme yhteisöllistyä.

Teksti ja kuva: yliopettaja Sanna Ruhalahti, Soveltavan tutkimuksen keskus