Sosiaalialan lehtorit ja alumnit työstä palautumisen äärellä Kaunasissa

TAMK oli mukana 5 min between clients -projektissa, joka oli yksi Nordplus -ohjelmaan kuuluva hankkeista. Projektissa tavoitteena oli järjestää sosiaalialan ammattilaisten välisiä kohtaamisia työhyvinvoinnin teemassa. TAMKin lehtoreita ja alumneja kävi vierailemassa Liettuan Kaunasissa hankkeen tiimoilta.

Sosiaalityö on vaativaa työtä, jossa työntekijän vastaa asiakkaiden haastaviin elämäntilanteisiin usein niukoilla resursseilla. Resurssit ja työn arvostus ovat suorassa yhteydessä työhyvinvointiin ja tähän huomion kiinnittäminen on itsestään selvästi tärkeää. Kuormittumisen vaikutusten vähentämistä voikin lähestyä vaikuttamalla olosuhteisiin tai auttamalla sosiaalialan ammattilaisia selviytymään stressistä parantamalla selviytymistaitoja. Sosiaalialan hyvinvointiin panostaminen on välttämätöntä eettisesti vastuullisen asiakastyön toteutumiseksi.

Toukokuussa 2023 innokas joukko TAMKin lehtoreita ja alumneja suuntasivat Kaunasiin työhyvinvoinnin merkeissä 5 in between clients -hankkeen tiimoilta. Matkalla paneuduttiin palautumiseen ja työhyvinvoinnin edistämiseen sosiaalialan ammattilaisille suunnatussa seminaarissa. Seminaarissa kuultiin kiinnostavia alustuksia työssä palautumisen merkityksestä sekä mahdollisuuksista sosiaali- ja terveysaloilla eri kulttuureissa. Työpäivän aikana hyödynnettävissä olevia palautumismetodeja päästiin myös kokeileman käytännössä ammattilaisten vetämissä työpajoissa. Työpajoihin osallistui Suomen, Liettuan ja Latvian edustajien lisäksi sosiaalityön lehtoreita muun muassa Turkista. TAMKin alumnit Heikki Moisio ja Satu-Johanna Lattu vetivät ansioituneeseen opinnäytetyöhönsä perustuvan empatiatyöskentelyn työpajan, joka herätti mielenkiintoa ja sai kiitosta osallistujilta. Keskustelu eri maiden sosiaalityössä ja opetuskentällä työskentelevien välillä työpajoissa kävi vilkkaana ja tunnelma oli välitön. Todettiin, että työssäjaksamiseen liittyvät haasteet kumpuavat kulttuurista ja eroja stressitekijöissä on tunnistettavissa. Työn imun syyt sen sijaan vaikuttivat olevan enemmän universaaleja. Luonnon hyödyntäminen ja muitakin yhteisiä palautumisen keinoja löytyi yllättävän paljon mutta myös uusia metodeja jaettiin.

Neljä henkilöä seisoo ulkotaideteoksen edessä.

Seminaarin päätteeksi liettualaiset isännät olivat järjestäneet vieraille kierroksen Kaunasin maaseudulle, jossa päästiin ihailemaan Nesirin rannalla kohoavaa 1400-luvulla rakennettua kirkkoa sekä tilataideteokseksi muutettua proomua, joka oli rakennettu kunnioittamaan Kaunasin toimikautta EU:n kulttuuripääkaupunkina vuonna 2020. Kierroksen lopuksi päästiin kuulemaan ja opettelemaan Unescon maailmanperinnöksi valittua liettualaista kansanlaulua perinteisessä maalaismiljöössä laulun todellisten taitajien vetäminä. Illalliselle ehdittiin vielä Kaunasin vanhan kaupungin toriaukiolle. Kaunasin historialliset rakennukset ja modernimpia rakennuksia koristavat muraalit tekivät matkalaisiin vaikutuksen, tietysti hyvän ruoan ohella.

Henkilöitä menossa perinteiseen puiseen taloon, tanssijoita perinnepuvuissa

Matka toimi itsessään työhyvinvointia ja jaksamista edistävänä tarjoten mahdollisuuden tutustua kollegoihin työympäristön ulkopuolella. Vierailun aikana solmittiin tärkeitä kontakteja kansainvälisten kollegoiden kanssa.  Yhteisten hankkeiden rakentaminen ja korkeakoulu yhteistyö edellyttää henkilökohtaisten suhteiden luomista ja 5 minutes between clients – projekti toimikin tässä edistäen samalla esimerkillisesti TAMKin tavoitetta olla kansainvälisin korkeakoulu.

Lue lisätietoa hankkeesta.

Teksti ja kuvat: sosionomikoulutuksen lehtori Tuija Laakso