Talent Boost -ohjelma kotouttaa kansainvälisiä opiskelijoita – Study and Stay

Retkellä Niihamassa toukokuussa 2022

TAMK on mukana valtakunnallisessa Talent Boost -toimenpideohjelmassa, jonka pyrkimyksenä on tehdä Suomesta kansainvälisesti houkutteleva paikka työskennellä, opiskella, tutkia ja yrittää. TAMKissa Talent Boost -toimintaa kehystää OKM:n kanssa solmittu tavoitesopimus vuosille 2021–2024. Tähän sisältyy neljä toisiinsa nivoutuvaa osa-aluetta: kansainvälisten opiskelijoiden houkuttelu Pirkanmaalle, kansainvälisten opiskelijoiden opintojen ja integraation tuki, korkeakoulun monikielisyyden ja -kulttuurisuuden vahvistaminen sekä kansainvälisten opiskelijoiden työllistymisen edistäminen.

Talent Boost -työ polkaistiin projektipäällikkö Päivi Vartiaisen johdolla toden teolla käyntiin vuoden 2021 syksyllä, ja jo ensimmäisen toimintavuoden aikana on saatu paljon hyviä tuloksia. Toiminta on ollut aktiivista muun muassa Study and Stay -alaohjelmassa, jossa kehitetään tukimuotoja, jotka edistävät kansainvälisten opiskelijoiden opintojen etenemistä ja integroitumista Suomeen.

Kielikahvila ja ystäväperhetoiminta ovat saaneet kiitosta

Näkyvimpiä Study and Stay -toimenpiteitä ovat olleet keskiviikon kielikahvila sekä uudelleen startannut ystävätoiminta. Kielikahviloissa kansainväliset opiskelijat ovat tavanneet paitsi toisiaan, myös jonkin verran suomalaisia. Kahviloissa on keskusteltu mm. mielenterveyden haasteista, vapaaehtoistyöstä, verkostoitumista ja työnhausta Suomessa. Yhteistyötä on tehty Tampereen kaupungin ja kolmannen sektorin toimijoiden kanssa. Kielikahvila on kokoontunut pääasiassa kampuksen Parvi-tilassa, mutta Ursula Helskyn ja Laura Sairasen johdolla on käyty myös metsäretkillä, taide-ekskursioilla ja puistoissa pelaamassa mölkkyä ja jalkapalloa. Nämä kohtaamiset ovat mahdollistaneet suomen kielen ja kulttuurin oppimista yhteisöllisesti, turvallisessa, mutta innostavassa ja rennossa ilmapiirissä. Kun suomenkielentaito ei ole riittänyt, on avuksi otettu joko englanti tai elekieli.

Jo useamman vuoden tauolla ollut ystäväperhetoiminta on myös elvytetty – samalla muutettiin nimi ystävätoiminnaksi. Yhteensä 38 kansainvälistä opiskelijaa on yhdistetty suomalaisen henkilön tai perheen kanssa, ja toiminta on lähtenyt mukavasti käyntiin. On ollut ilo huomata, että ihmisillä on aito halu auttaa ja tukea ulkomailta tulleita opiskelijoita. Ystävätoiminta on usein opiskelijalle ainoa tai ensimmäinen kosketus suomalaiseen perhe-elämään.

Kuvassa kenialaisia opiskelijoita Ursula Helskyn kanssa.

Syksylle palvelusuunnistusta ja henkilöstökoulutusta

Study and Stay -toiminta jatkuu jälleen syksyllä, kun palaamme kampukselle. Suunnitteilla on Amazing Race -kilpailusta idean saanut Study and Stay Adventure, jonka tarkoituksena on tehdä TAMKin tärkeimmät palvelut tutuksi kansainvälisille opiskelijoille. Suunnistaessaan palvelusta toiseen opiskelijat kohtaavat toisiaan ja henkilökuntaa, sekä tutustuvat TAMKiin kokonaisuutena.

Syksyllä alkaa myös henkilöstölle suunnattu Tienraivaaja-koulutus, jossa pohditaan, mitä opetukselle ja ohjaukselle tulisi tehdä kiihtyvästi kansainvälistyvässä korkeakouluyhteisössämme. Syksyn koulutus sopii sekä opetushenkilöstölle että muulle henkilöstölle ja ilmoittautuminen on auki intrassa. (linkki avautuu vain TAMKin intrassa)

Tästä on hyvä jatkaa kansainvälistä ja monikulttuurista työtä TAMKilla!

Kirjoittajat: Kirsi Popova, erikoissuunnittelija, Oppimisen ja hyvinvoinnin palvelut ja Ursula Helsky, projektipäällikkö, Koulutuksen kehittämispalvelut

Kirjoittajilla on vuosien kokemus kansainvälisestä ja monikulttuurisesta työelämästä, ulkomailla asumisesta, kahden kulttuurin perheistä ja vieraalla kielellä opiskelusta.