TAMK Keniassa – uusia ikkunoita maailmaan

Elgeyo Marakwetin ja Uasin Gishun maakunnat sijaitsevat noin 5 tunnin ajomatkan päässä maan pääkaupungista Nairobista luoteeseen. Kolmisen vuotta sitten allekirjoitimme molempien maakuntien kanssa sopimuksen sairaanhoitajakoulutuksesta Suomessa. Nopealla aikataululla, afrikkalaisittain vielä erittäin nopealla aikataululla, hoitoalan opiskelijat saapuivat Suomeen vuosina 2020 ja 2021.

Nyt matkasimme Eeva-Liisa Viskarin kanssa tapaamaan jo valittuja uusia opiskelijoita ja Suomessa olevien opiskelijoiden vanhempia. Ohjelmassa oli myös neuvotteluja maakuntien kuvernöörien kanssa uusista avauksista ja TKI-yhteistyöstä.

Aurinko paistaa lakipisteestä. Lämpöä lienee 30 astetta. Kaupungintalon sali on pakkautunut täyteen odottavia ihmisiä. Ihmiset haluavat kuulla terveisiä lapsiltaan ja tietää lisää Suomesta ja Tampereesta. Me, minä ja Eeva-Liisa ja muut tamperelaiset olemme kasvot muutokselle ja uudelle. Vanhemmat pitävät puheita, joissa korostuu kiitollisuus ja usko tulevaisuuteen. Useat opiskelijat ovat voineet lähettää viikonlopputöidensä palkoista jopa kotiin rahaa. Olen liikuttunut tästä kaikesta.

Eräs vanhempi tiivistää keskustelut näin:

Tiedättekö, että TAMK avaa meille uusia ikkunoita maailmaan? Meidän kylällämme ei muusta puhutakaan kuin teistä. Kaikki haluavat lähettää nyt lapsensa koulutukseen Suomeen ja Tampereelle.

Uudet fysioterapia- ja sairaanhoitajaopiskelijamme istuvat salin etuosassa ja kertovat malttamattomina odottavansa viisumeita Suomeen. Lupaan taas olla yhteydessä Migriin ja kerron, että kävimme myös suurlähettilään kanssa keskusteluja maahantuloprosessista. Odottavan aika on pitkä, senhän me kaikki tiedämme. Tässä kohtaa tunnen oloni sisimmässäni turhautuneeksi. Tiedän jo nyt, että meille on tulossa uusi joukko erittäin motivoituneita opiskelijoita.

Omassa puheenvuorossani totean, että koulutus on maailman paras sijoitus. Sitä ei kukaan voi ottaa sinulta pois. Sen lisäksi ulkomailla me kaikki saamme perspektiiviä asioihin ja tekemisiimme. Sekin on hyvä asia tulevaisuuden rakentamiseksi. Lopuksi käymme kättelemässä kaikki, ja otamme ”tuhat” valokuvaa yhdessä.

Kyllä me tamkilaisetkin voimme muuttaa maailmaa omin pienin askelin. Annamme opintojen kautta opiskelijoille ammatin ja sen myötä työpaikan. He taas tukevat afrikkalaiseen tapaan perhettään taloudellisesti ja palatessaan vievät tietotaitoa omaan yhteisöönsä. Tämän parempaa vaikuttavuutta ei kai voi olla. Tiedän, että me tamkilaiset teemme hyvää työtä. Jatketaan samaan malliin.

TAMK Goes Global terveisin

Teksti: Carita Prokki, Director, Tree, Continuous Education and Global operations, TAMK

Kuva: Uasin Gishun hallinto

Hienoa kuulla kuinka pitkään ja sinnikkäästi tehty työ koulutusviennissä alkaa skaalata tuloksia! Pian rikotaan jo 10 % raja ulkomaalaisissa tutkinto-opiskelijoissa. Tässä on TAMKin ratkaisu tulevaisuuteen, jossa jo vajaan kymmenen vuoden päästä suomalaisen koulutettavan ikäluokan koko kääntyy laskuun. Kaikilla AMKeilla valmiudet muutokseen eivät ole samalla tasolla. Hyvää työtä!

Mikko Naukkarinen

28.3.2022 16:17

Kiitos Mikko. Näin juuri on. Prosessien virittäminen TAMKissa kv-taajuudelle on aivan ydinasia.

Carita Prokki

29.3.2022 09:13