TAMK on kansainvälisin ammattikorkeakoulu – miten vastaamme haasteeseen?

Kuvassa (vas.) Kirsi Jokipakka, Virpi Heinonen, Eeva-Liisa Viskari ja Tanyu Chen

Syksyllä 2021 TAMKissa otettiin käyttöön uudistettu organisaatio, jossa kansainvälisyyteen liittyvät asiat, kuten henkilöstövaihdot, kansainvälisten kumppanuuksien kehittäminen, myytävät palvelut ja TKI-toiminta siirtyivät isolta osin samaan yksikköön – Ulkoinen rahoitus ja kansainvälisyys. Kv-opiskelijavaihtoon, kv-opiskelijoiden rekrytointiin sekä ohjaukseen ja tukeen liittyvät asiat hoidetaan kuitenkin edelleen Koulutuksen ja oppimisen palveluissa.

Samalla TAMKin strategiaa tarkennettiin. Kärkeen nostettiin yhtenä keskeisenä teemana kasvava kansainvälisyys. Miksi? Emmekö ole jo olleet varsin kansainvälisiä satoine korkeakoulupartnereinemme, vilkkaan opiskelija- ja henkilöstövaihdon, englanninkielisten AMK- ja YAMK-tutkinto-ohjelmiemme sekä myytyjen koulutuspalveluiden vuoksi? Mitä vielä tarvitaan?

Ehkä ensimmäiseksi tarvitaan ajattelutavan muutosta. Ei varmaankaan kannata tuudittautua siihen, että nykyisen mallinen kv-toiminta, samat partnerit tai vakiintuneet yhteistyön muodot riittäisivät tai että ”joku” hoitaa kansainvälisyyden TAMKissa. Tutkinto-ohjelmiin liittyvien opiskelija- ja henkilöstövaihtojen rinnalle ja niiden lisäksi tarvitaan muutakin yhteistyötä, kuten yhteisiä tutkimus- ja kehittämishankkeita, yhteistä koulutuksen kehittämistä, lisää myytäviä kansainvälisiä koulutuksia ja muita palveluita. Synergiaetuja hyödyntämällä voimme käyttää olemassa olevia resursseja tähän työhön tehokkaammin.

Mitkä ihmeen maanosatiimit?

Vuoden 2022 alusta TAMKissa aloittivat toimintansa maanosatiimit (Continent Teams), joiden tehtävänä on edistää TAMKin kansainvälisyyttä ottaen huomioon sekä koulutuksen, TKI-toiminnan, että myytävien koulutusten mahdollisuudet. Tiimit ovat monialaisia ja niissä on edustettuna monipuolisesti eri yksiköiden osaajia.

Meillä on satoja korkeakoulupartnereita erityisesti Euroopassa, mutta kasvavassa määrin myös Aasiassa, Afrikassa ja Latinalaisessa Amerikassa. Toinen asia on sitten se, kuinka moni näistä partnereista on aktiivinen ja kuinka monen kanssa yhteistyö on elävää ja aidosti vastavuoroista. Tätä analyysiä maanosatiimit ovat tehneet kuluneen vuoden aikana. Syksyllä työ on tarkoitus saattaa päätökseen ja jatkaa entistä syvempää korkeakouluyhteistyötä aiempaa pienemmän mutta aktiivisen partnerijoukon kanssa. Lisäksi maanosatiimien kanssa kartoitetaan uusien, aktiivisten partnereiden hakua eri maanosista.

Entä vaikuttavuus ja näkyvyys?

TAMKin johtoryhmä on maaliskuussa 2022 käsitellyt ehdotusta, jonka mukaan kaikista vähintään viikon mittaisista kv-matkoista tulisi matkaajan kirjoittaa blogikirjoitus. Blogikirjoitus olisi nopea ja luonteva tapa tehdä TAMKin kansainvälistä toimintaa näkyväksi. Koska matkoilta täytyy joka tapauksessa tehdä raportti, on mahdollista pienellä vaivalla muovata siitä blogikirjoitus tai jopa korvata koko raportti. On hyvä myös muistaa, että kaikkien vaihtoihin lähtevien on syytä olla matkassa koko TAMKin silmälasein ja kartoittaa yhteistyömahdollisuuksia muutenkin kuin oman tutkinto-ohjelman, hankkeen tai yksikön osalta.

Kiinnostuitko? Ole rohkeasti yhteydessä tiimien vetäjiin.

Kirjoittajat:

Eeva-Liisa Viskari, erityisasiantuntija, Afrikka-tiimin vetäjä, TAMK