Yritysvierailulla kansainväliset opiskelijat ja yritykset kohtaavat

IT-ala kaipaa kipeästi lisää tekijöitä. Jotta kansainväliset opiskelijat jäisivät työhön Suomeen, on tärkeää, että he ja yritykset pääsevät kohtaamaan toisiaan. TAMKin Software Engineering -koulutusohjelman kansainvälinen opiskelijaryhmä pääsi tutustumaan Novatronin tuotekehitykseen Pirkkalassa lokakuisena keskiviikkona. Software Engineering -ohjelman noin 200 opiskelijasta pääosa on ulkomailta mm. Bangladeshista, Vietnamista ja Kiinasta.

Novatronia voi kuvata lyhyesti yritykseksi, jonka kehittämän teknologian avulla karkea voimakone muutetaan moderniksi digitaaliseksi tarkkuustyökaluksi. Tätä osaamista on tarvittu muun muassa Tampereen ratikkatyömailla.

Voimaa ja digitaalista tarkkuutta Novatronilta

Kalle Lahtinen esitteli yritystä opiskelijoille.

Vierailua isännöi Novatronin Research Scientist Kalle Lahtinen. TAMKin puolelta vierailun mahdollisti TalentBoost -ohjelma, jonka tarkoitus on edistää kansainvälisten opiskelijoiden työllistymistä Suomeen.

Lahtinen kertoi aluksi vieraille omasta urapolustaan, johon kuuluu tietotekniikan opinnot TAMKissa. Opiskelijat saivat kuulla yrityksen historiasta ja oppia, millaista teknologiaa Novatron kehittää maanrakennuskoneisiin. Tekoäly ja konenäkö automaattisine hahmontunnistamisineen tuovat uusia mahdollisuuksia. Niiden avulla voidaan parantaa työmaiden turvallisuutta. Eikä ole mahdotonta, että osa maanrakennukseen liittyvästä työstä voidaan joko automatisoida täysin tai hoitaa etäohjauksella.

Kaivinkone on massiivinen ja vaikuttava ilmestys. Sitä ei välttämättä ensimmäisenä miellä modernin tietotekniikan esimerkiksi kehittyneine antureineen, väylineen, näyttöineen tai paikantamistekniikoineen. Kaikkea tätä niissä kuitenkin yhä useammin on, ja tulevaisuudessa yhä enemmän myös tekoälyä.

Ratikkatyömaalla maata työstettiin kananmunan koon tarkkuudella

Vieraat saivat kokeilla simulaattoria ja tutustua halliin, jossa kaivinkoneisiin asennetaan tekniikka ja uusia ohjelmaversioita testataan käytännössä. Opiskelijoilla oli paljon kysyttävää ja vilkasta keskustelua käytiin vierailun eri vaiheissa. Novatron on siitä kiitollinen vierailukohde, että nähtävänä on muutakin kuin näppäimistöjä, tietokoneruutuja ja kahviautomaatteja.

Tampereen ratikkatyömaalla kaikesta maanrakennustyöstä tehtiin tarkat digitaaliset piirustukset BIM-mallinnusta käyttäen (Building Information Model). Malli ohjasi kaikkea rakentamista. Koneen ohjaaminen edellyttää edelleen ammattitaitoa, mutta Novatronin kehittämän tekniikan ja koneelle ladatun BIM-datan avulla pystytään yhtä tarkempaan työskentelyyn. Maata työstetään täsmälleen oikeasta kohdasta, kananmunan koon tarkkuudella.

Software Engineering opiskelijat kuuntelevat esitystä

Ohjelmistotuotanto tarjoaa monenlaista työtä

Ohjelmistotuotanto on monipuolinen ala. Erilaisia työprofiileja on laajalti asiakasrajapinnasta ja tuotehallinnasta matemaattisten mallien ja algoritmien parissa työskentelyyn. Kaivuri on jatkuvassa yhteydessä muuhun maailmaan, joten tietoturva on otettava vakavasti myös tällä toimialalla. Ohjelmistopuolella on sulautettuja järjestelmiä, käyttöliittymiä, testaamista, testiautomaation kehittämistä ja ohjelmiston jatkuvan integraation kehittämistä ja seurantaa.

Talent Boostin lisäksi vierailun toteuttamisen mahdollisti TIES-yhdistys, joka on monelle opiskelijalle tuttu keinona saada Mikrobitti-lehti edullisesti, mutta joka toimii aktiivisesti muun muassa vierailujen järjestäjänä.

Kiitokset Novatronille mielenkiintoisesta vierailusta!

Teksti Lehtori Petteri Jekunen, Teollisuusteknologia ja erityisasiantuntija Päivi Vartiainen, Pedagogiset ratkaisut ja kulttuuri, TAMK

Kuvat: Petteri Jekunen