Hyviä, vaikeita ja hauskoja johtamisen kokemuksia – opitaanko johtamisen taitoja työssä?

Kuvassa alarivissä lehtori Päivi Hautaviita, yliopettaja Sari Himanen, lehtori Pirkko Kivinen. Ylärivissä lehtori Heleena Laitinen, yliopettaja Sirpa Salin, yliopettaja Hannele Laaksonen, Ikäihmisten palveluiden johtaja Anumari Joenperä (Ensi- ja turvakoti), lehtori Anne Silvan ja projektipäällikkö Sanna Keskikuru (Vaasan yliopisto). Kuvasta puuttuu toimialajohtaja Mia von Bagh (Treili Oy.).

TAMKissa vietettiin johtamisen kirjan, "Iloa ja intoa esimiestyöhön", julkistamistilaisuutta 13.5.2019. Kirjassa käsitellään käytännönläheisesti erilaisia hyviä, vaikeita ja hauskoja johtamisen kokemuksia, jotka on kerätty narratiivisina tarinoina sosiaali- ja terveysalan johtamisen ylempää ammattikorkeakoulututkintoa suorittaneilta opiskelijoilta vuosina 2016-2017.

Opiskelijat kertoivat yhden kertomuksen aihetta kohden ja sen jälkeen pohtivat, mitä on itse kyseisestä tilanteesta oppinut johtamisen näkökulmasta. Artikkelien aiheet nousivat esille esitetyistä kertomuksista ja oppimiskokemuksista. Kirja haastaa myös lukijansa pohtimaan, mitä johtamisesta voi oppia työssä. Lukujen välissä haastetaan lukijoita erilaisin yksilö- ja ryhmätehtävin pohtimaan aiheita syvällisemmin oman työn ja työyhteisön näkökulmasta. Kaikki kirjoittajat ovat sosiaali- ja terveysalan asiantuntijoita ja seitsemän heitä työskentelee TAMKissa terveysalalla.

Oppian-kustantamon (oppian.fi) kirjaa voi tilata Adlibrikseltä. Kirja on saatavissa myös Tampereen yliopiston kirjastosta. Kirjan ovat toimittaneet Hannele Laaksonen ja Sirpa Salin.

Teksti: Yliopettaja Hannele Laaksonen, TAMK