Rinnakkaistallennus edistää avointa tiedettä ja kasvattaa rahoitusta

Ammattikorkeakoulujen uudessa rahoitusmallissa 2021 – 2024 (OKM) tuetaan avointa julkaisemista kertoimella 1,2. Lisäkerroin koskee kaikkia A-E julkaisutiedonkeruun piirissä olevia julkaisuja, jotka ovat avoimesti saatavissa.

Julkaisu katsotaan avoimeksi, kun se julkaistaan open access -julkaisukanavalla tai rinnakkaistallennetaan avoimeen julkaisuarkistoon.  TAMKista rinnakkaistallennukset julkaistaan ammattikorkeakoulujen yhteisessä Theseuksessa.

JUSTUS-Theseus -integraatio toi mahdollisuuden liittää rinnakkaistallennettavat tekstiaineistot julkaisuviitteiden oheen. Rinnakkaistallennus kannattaa tehdä aina, samalla kertaa, kun tallentaa julkaisuviitteen tiedot julkaisutiedonkeruuseen. Julkaisuviitteiden tallennus kannattaa tehdä myös heti, kun julkaisu on ilmestynyt. Näin toimien saadaan tilastotietoja kerättyä hyvissä ajoin sekä edistetään oman artikkelin näkyvyyttä ja löytyvyyttä.

Minkä version voi tallentaa

Osa kustantajista antaa luvan rinnakkaistallentaa lopullisen julkaistavan version artikkelista ja toiset eivät. Mikäli tekijä on täysin varma ja omassa kustannussopimuksessa asian sopinut tai kustantajan ilmoituksessa mainitaan, että lopullinen lehdessä tai kirjassa julkaistu versio voidaan rinnakkaistallentaa, käytetään sitä versiota. Suositeltavaa on tallentaa se versio, joka lähtee kustantajalle taittotyön tekemistä varten eli oma viimeinen versio. Viimeiseen versioon tekijällä on täysi tekijänoikeus. Kannattaa myös pyytää kirjoittajakumppaneiden suostumus, oli versio mikä hyvänsä. Artikkelien kuvat ja grafiikat voivat olla mukana, jos tekijällä on lupa ne rinnakkaisjulkaista. Mikäli lupaa ei ole, kuvat ja grafiikka pitää jättää pois rinnakkaistallennusversiosta. Kaikki rinnakkaistallennukset tarkistetaan ennen niiden näkymistä Theseuksessa, joten mitään vahinkoa ei pääse tapahtumaan, jos versioon liittyykin rajoituksia. Pyritään kuitenkin siihen, että tallennettu versio on nimenomaan sallittu versio.

TAMKin julkaisusarjat ja TAMKjournal

TAMKin julkaisusarjoissa ilmestyneet ei-kaupalliset kirjat ja artikkelit voi tallentaa lopullisessa muodossa. TAMKjournalin artikkeleista tallennetaan se versio, joka on hyväksytty lehdessä julkaistavaksi. Julkaisusarjan ja TAMKjournalin rinnakkaistallennukset tehdään talon puolesta. Kaikkien muiden julkaisijoiden ja kustantajien kautta julkaistut julkaisut, tekijä rinnakkaistallentaa itse.

ResearchGate ja Academia.edu kaltaiset verkostosivustot eivät ole rahoittajien hyväksymiä rinnakkaistallennusalustoja.

Monet käyttävät tämän kaltaisia palvelusivustoja omien artikkeliensa jakamiseen. Monesti näkee, että tekijä julkaisee lehdessä julkaistun version, joko tietämättömyyttään tai ajattelemattomuuttaan. Isot kansainväliset kustantajat ovat myös kiinnittäneet asiaan huomiota ja uutisvirrassa on vilahdellut juttuja, joissa kerrotaan kansainvälisten kustantamojen viritelleen oikeustoimia juurikin laittoman version jakamisesta verkossa.

Suositeltavin tapa jakaa omaa artikkelia sosiaalisessa verkossa ja verkostoissa on jakaa sitä laillisen rinnakkaistallennuksen pysyvän linkin kautta. Sen saa, kun tekee rinnakkaistallennuksen Justuksen kautta Theseukseen.

Artikkelien ja monografioiden rinnakkaistallentaminen on myös osa avointa tiedettä ja tutkimusta (ATT). Monet rahoittajat kuten Suomen Akatemia, Business Finland ja Euroopan tutkimusneuvosto edellyttävät rahoituksessaan avointa julkaisemista ja ovat sitoutuneet ATT:n tavoitteisiin. Myös Tampereen korkeakouluyhteisö edellyttää avoimen tieteen linjauksessaan korkeakouluyhteisössä tuotettujen tieteellisten julkaisujen avoimuutta.

Mistä apua?

Saat tietoa ja tukea OKM:n julkaisutiedonkeruusta ja TAMKin omista julkaisusarjoista ottamalla yhteyttä julkaisukoordinaattoriin.  Korkeakoulukirjastolla on mainiot tietopaketit avoimeen tieteeseen ja tutkimukseen liittyvistä asioista kerättynä omilla sivuillaan, jos aihe kiinnostaa laajemminkin.

Kirjoittaja: Tiina Kenttälä-Koivumäki, julkaisukoordinaattori TAMK