TAMK tuo business case -kulttuuria liiketalouden opetukseen

Voittajatiimi tuli Seinäjoelta.

Ensimmäinen valtakunnallinen business case -kilpailu järjestettiin 25.-26. huhtikuuta Tampereen ammattikorkeakoulun Liiketoiminta ja palvelut -yksikössä. Creality Race -kilpailun mottona on ’Turn Creativity into Reality’ mikä kertoo olennaisen kilpailun tarkoituksesta: tiimien tulee käyttää innovaatiokykyään yhdistettynä alan koulutuksesta saatuun tietoon, ja luoda niin hyvä ja vakuuttava ratkaisuehdotus, että siitä tulee osa yrityksen todellisuutta.

Kilpailun järjestelytiimiin kuuluvia opiskelijoita yhdessä Mari Rytisalon (keskellä ) kanssa.

Creality Race -kilpailuun osallistui yhdeksän business-alan opiskelijatiimiä eri korkeakouluista ja koulutusohjelmista. Kahden päivänä aikana tiimit laativat ratkaisuehdotuksen kahden case-yrityksen – Fortum ja K-kauppiasliitto – esittämiin ajankohtaisiin haasteisiin. Tiimit esittivät ratkaisunsa yrityselämän edustajista koostuvalle tuomaristolle. Omien divisioonien parhaat pääsivät esittämään finaalissa tuomaristolle ehdotuksensa. Paras tiimi palkittiin 1000 € rahapalkinnolla. Voittajatiimi tuli International Business -koulutusohjelmasta Seinäjoen ammattikorkeakoulusta. Toisen sijan sai tuotantotalouden opiskelijat Hervannan kampukselta Tampereen yliopistosta. Kolmanneksi sijoittui Satakunnan ammattikorkeakoulun kansainvälisen kaupan opiskelijat.

Business case -kilpailut ovat monitasoisia oppimiskokemuksia ja hyödyntävät kaikkia osallistuvia tahoja. Opiskelijoiden näkökulmasta se kehittää niin yritystoiminnan kokonaisuuden hahmottamista, ongelmanratkaisutaitoa, kriittistä tiedonhankintaa ja sen analysointia, päätöksentekokykyä, tiimityöskentelyä, esiintymis- ja kielitaitoa, ajanhallintaa kuin paineensietokykyäkin. Tämän lisäksi he saavat myös arvokasta, oppimistaan tukevaa palautetta tuomaristolta. Case-yritykset saavat tässä tapauksessa yhdeksän ratkaisuehdotusta heidän olemassa olevaan, yrityksen toimintaan liittyvään haasteeseen. Myös tuomaristolla on tärkeä rooli: he saavat sekä jakaa omaa asiantuntijuuttaan nuorille alan opiskelijoille, sekä kurkistaa korkeakouluihin ja siellä oleviin ja pian työelämään siirtyviin nuoriin talentteihin.

Creality Race -kilpailu liittyy suurempaan Liiketoiminta ja palvelut -yksikön tavoitteeseen. Tavoitteenamme on olla Suomen ensimmäinen korkeakoulu, joka järjestää säännöllisesti kansainvälisiä business case -kilpailuja. Kilpailut ovat olleet jo vuosikymmenien ajan vahva ja arvostettu osa korkeakoulujen toimintaa Yhdysvalloissa, Kanadassa, Australiassa, Uudessa-Seelannissa ja tietyissä Aasian maissa. Eurooppalaisissa korkeakouluissa ilmiö alkaa vasta pikkuhiljaa näkyä.

Tämän kevään kilpailu toimii pilottina ja valmistautumisena kansainvälisen kilpailun järjestämiseen, joka suunnitelmien mukaan tulee toteutumaan tammikuussa 2021. Creality Racen rakenne ja säännöt on tehty kansainvälisten standardien mukaisesti, ja mukana on toiminut neuvonantajina kokeneita business case-valmentajia ympäri maailman. Prosessissa on auttanut myös TAMKin omat kokemukset kansainvälisistä kilpailuista. Kokemus tästä opiskelijatiimin toteuttamasta ensimmäisestä kilpailusta oli kokonaisuudessaan positiivinen, opettavainen kokemus. Pientä viilausta tullaan tekemään niin käytännön seikkoihin kuin joihinkin sääntöihin liittyen, mutta kokonaisuudeltaan kilpailun konsepti toimi erinomaisesti ja oli rikastuttava kokemus kaikille osallistuneille tahoille.

TAMKin opiskelijat saavat mahdollisuuden osallistua niin omaan kilpailuun kuin kansainvälisiin kilpailuihin Business Case Consulting Training -opintojakson kautta. Valmennuksen aikana harjoitellaan kilpailuissa – ja liike-elämän konsultointi- ja muissa työtehtävissä yleensäkin – tarvittavia taitoja eri kilpailuissa käytettyjen yritysten tarjoamien haasteiden kautta. Tavoitteena on luoda vahva business case -kulttuuri koulutusohjelmaamme, joka puolestaan tukee TAMKin laadukkaan ja ajantasaisen koulutuksen tarjoamisen tavoitetta. Kilpailut itsessään tarjoavat opiskelijoille ainutlaatuisen oppimistilanteen, ja toimivat myös erinomaisina verkostoitumisen ja korkeakoulujen markkinoimisen alustoina. Olemme luoneet Tampere Business Case Clubin kaiken business case – toiminnan yhteen kokoavaksi tahoksi (https://sites.tuni.fi/tamperebcc/)

Making Business Case Culture Part of Our Culture.

Teksti: Mari Rytisalo, Lehtori, Liiketoiminta ja palvelut, mari.rytisalo@tuni.fi

Kuvat: Kalle Kaltio