TAMK tutkii ja kehittää –tapahtumassa esillä kevään opinnäytetöitä

Posterinäyttely TAMKin pääaulassa.

Kevään 2019 TAMK tutkii ja kehittää tapahtuma järjestettiin 25. huhtikuuta. Päivän aikana oli esillä valmistuvien opiskelijoiden opinnäytetöihin liittyvä posterinäyttely ja opinnäytetyöteemaan liittyviä kehittämis- ja keskustelutilaisuuksia opinnäytetöiden ohjaajille.

Kevään yhtenä teemana oli lehtori Raija Kokon ja yliopettaja Sari Räisäsen esitys Erasmus+ -hankkeesta DigiNurse. Hanke toteutetaan useiden maiden yhteistyönä. Tavoitteena on kehittää malli, jonka avulla opiskelijat ohjautuvat ohjaamaan kansalaisia postiivisen terveyden suuntaan. Sadoille opiskelijoille on jo tähän mennessä tarjoutunut tilaisuus osallistua mallin kehittämiseen sen pilotointivaiheessa.

Sari Räisänen kertoi avoimen tieteen toimenpideohjelmasta. Myös TAMKissa ollaan rakentamassa omaa avoimen tieteen toimenpideohjelmaa. Tampereen yliopistolla järjestetään 14.5.2019 Avoimen tieteen päivät. Tarkempaa tietoa tapahtumasta ja ilmoittautuminen: https://avointiede.fi/fi/uutiset/avataantiedekevat19

Jatkoimme TAMK tutkii ja kehittää -päivää kuulemalla Jarmo Vihmalaakson ja Mika Mäkiahon esityksen opinnäytetyön pitsaamisesta ja pitsauksen videoimista. Pitsaus eli hissipuhe on tärkeä taito, joka tässä yhteydessä tarkoittaa oman opinnäytetyön tulosten esittelyä suullisesti muutamassa minuutissa.

Pitsaus tarkoittaa alun perin myyntipuheen pitämistä. Se tulee sanoista Sales Pitch, “myyntisyöttö”. Koska kaikilla on kiire, pitsaukseen voi olla aikaa vain muutaman kerrosvälin verran. Siitä myös nimi hissipuhe. Tässä on esimerkki pitsauksesta työnhakuun  https://www.youtube.com/watch?v=AIRU0bZFTX8.

Esityksen jälkeen keskustelimme kiinnostavista ja varsin käyttökelpoisista mahdollisuuksista tehdä hissipuhe videolle. Näin opiskelijat saisivat levitettyä erinomaisesti omaa kehittynyttä asiantuntijuuttaan esimerkiksi omissa LinkedIn-profiileissaan.

Koko päivän oli aulassamme esillä hoitotyön koulutusten opiskelijoiden opinnäytetöidensä aiheista tekemiä digitaalisia postereita. Useiden muiden koulutusten opiskelijoiden tekemiä paperipostereita on esillä tästä päivästä lähtien koko vappuviikon loppuun.

TAMK tutkii ja kehittää -tapahtuma järjestetään Tampereen ammattikorkeakoulussa puolivuosittain.

Teksti ja kuva: yliopettaja Marja-Leena Lähteenmäki