Maakuntakorkeakoulutoiminta uudistuu

TAMK on vetänyt maakuntakorkeakoulutoimintaa Pirkanmaalla jo yli 10 vuotta. Ensimmäiset korkeakouluasiamiehet aloittivat tehtävissään syksyllä 2007.

TAMKin maakunnallisena toimintana kehitetään monipuolisia, alueellisia tarpeita palvelevia oppimis- ja innovaatioympäristöjä. Oppimis- ja innovaatioympäristöissä toteutetaan alueen työelämän tarpeisiin suunniteltua monimuotoista koulutusta, harjoittelua ja opinnäytetöitä sekä aluetta palvelevaa tutkimus- ja kehittämistoimintaa. Koulutus voi olla tutkintoon johtavaa monimuotokoulutusta tai muita jatkuvan oppimisen muotoja, kuten erikoistumiskoulutusta, avointa ammattikorkeakouluopetusta sekä muuta, aluetta palvelevaa lisä- ja täydennyskoulutusta.

Maakuntakorkeakoulutoiminta perustuu ja myös sen rahoituksesta sovitaan alueen kuntien ja kaupunkien kanssa tehdyissä kumppanuussopimuksissa. Toiminnassa ovat alusta saakka olleet mukana: Hämeenkyrö, Ikaalinen, Kihniö, Mänttä-Vilppula, Parkano ja Virrat. Mukaan liittyivät v. 2015 Sastamala ja 2018 Ruovesi. Tällä hetkellä korkeakouluasiamiehinä toimivat: Maj-Lis Läykki (Hämeenkyrö, Ikaalinen, Kihniö ja Parkano), Eeva-Liisa Viskari (Ruovesi ja Virrat), Olavi Kopponen (Sastamala) ja Markus Lumenkehto (Mänttä-Vilppula).

Alun perin maakuntakorkeakoulutoiminnassa oli ajatuksena myös se, että toiminnassa ovat kiinteästi mukana myös yliopistot. Vuoden alussa syntynyt Tampereen korkeakouluyhteisö avaa uusia mahdollisuuksia vahvistaa yliopiston roolia maakunnallisessa kehittämistoiminnassa. Tämä on myös yksi syy siihen, miksi olemme päättäneet uudistaa koko maakuntakorkeakoulutoiminnan organisointia.

Toinen syy on se, että kaksi nykyistä asiamiestä jäävät ansaituille eläkepäiville, joten uutta innokkuutta tarvitaan. Tulevissa rekrytoinneissa haluamme korostaa asiamiesten monialaista asiantuntemusta. Toiveena on löytää asiamiestiimiin innovatiivisia asiantuntijoita, joilla on esim. tekniikan, soten ja bisneksen osaamista.

Kolmas syy on se, että haluamme neljän asiamiehen toimivan nykyistä enemmän tiiminä. Tämän kautta myös kumppaneillamme on käytössään kaikkien neljän asiamiehen asiantuntijuus. Nykymallissa asiamiehet ovat vähän liiankin tiukasti oman nimetyn paikkakuntansa ”omaisuutta” eikä tiimiä ole päästy hyödyntämään parhaalla mahdollisella tavalla.

Tulevissa, vuoden 2020 alussa voimaan tulevissa, kumppanuussopimuksissa haluamme myös varmistaa sen, että alueen kehittämisestä vastaavat elinkeinoyhtiöt / -palvelut ottavat vielä aktiivisemman roolin TAMKin suuntaan, jotta pystyisimme vielä paremmin yhdessä kehittämään Pirkanmaan maakuntaa.

Kirjoittaja: Ari-Pekka Anttila, johtaja, Liiketoiminta ja palvelut