Hoitotyön koulutuksen digitaalisia käytäntöjä kehitetään korkeakoulujen kansainvälisellä yhteistyöllä

Kuvituskuva

SmartNurse – Developing Teachers´ and Nursing Students´ Competencies in Digital Nursing on kolmivuotinen Erasmus+ Capacity Building -hanke, joka polkaistiin käyntiin marraskuussa 2020.

TAMKin kansainvälinen hanketyöskentely digitaalisen hoitotyön teemoista jatkuu eurooppalaisen DigiNurse- ja aasialaisen DigiCare-hanketyön viitoittamana Latinalaisessa Amerikassa. Serkushankkeiden synergiaa hyödynnetään hankkeiden välillä. Tämä on luonut laajat verkostot hankkeiden toimijoille ja mahdollistanut tuotosten levittämisen ja soveltamisen eri mantereilla. Kaikissa hankkeissa on synergiasta huolimatta omat päämäärät ja paikalliseen kontekstiin suunniteltu sisältö.

SmartNurse-hankkeessa kehitetään latinalaisamerikkalaisten partneriyliopistojen hoitotyön koulutusta, erityisesti digitaalisten menetelmien ja aktiivisten opetusmetodien hyödyntämisessä. Hanke keskittyy perusterveydenhuollon ja terveydenedistämisen teemoihin.

TAMK toimii hankkeen koordinaattorina. Partnereita ovat University of Ljubljana Sloveniasta, Universities of Aguascalientes ja Gerardo Barrios Meksikosta sekä Autonomous University of San Luis Potosí ja Especialized Institute of Health Professionals El Salvadorista.

Hanketta valmisteltiin tiiviissä yhteistyössä kaikkien partneriyliopistojen kanssa, ja partnereiden innovatiivisuus, innokkuus ja verkostointikyvyt välittyivät kaikille jo vuoden takaisissa ensitapaamisissamme. Harmiksemme yksi aktiivisista partnereistamme päätyi jäämään koronapandemian vuoksi hankkeesta pois, mutta hankkeen aloitukseen tämä ei vaikuttanut. Kick-off-webinaarissa tapasimmekin toisemme kuin vanhat tutut, vaikkei kasvotusten tapaamisia olekaan ollut. Koko hankeryhmä odottaa nyt sitä hetkeä, kun koronankurimuksen jälkeen tapaamme kasvokkain.

Yhdessä kohti tulevaisuuden opetussuunnitelmia

Hankkeen aikana kehitetään ja päivitetään latinalaisamerikkalaisten partneriyliopistojen hoitotyön koulutusohjelmia. Työ aloitetaan perehtymällä tutkimusnäyttöön aktiivisista ja digitaalisista opetusmenetelmistä sekä digitaalisuuden mahdollisuuksista perusterveydenhuollon ja terveydenedistämisen alueilla. Tältä pohjalta luodaan ensimmäinen versio SmartNurse-metodologiasta. Teoriaan ja partnerikoulujen tarpeisiin pohjautuen opettajat osallistuvat eri aihealueiden työpajoihin, joiden jälkeen he pilotoivat opiskelijoiden kanssa opetusmenetelmiä, teknisiä palveluita ja digitaalisia sovelluksia.

Ensimmäisten pilottikierrosten palautteiden pohjalta muokataan SmartNurse-metodologiaa, jota integroidaan vähintään kymmeneen hoitotyön kurssiin. Päivitetyt kurssit pilotoidaan kokonaisuudessaan ja prosessin kruunaavat SmartNurse-suositukset.

SmartNurse-hanke tavoittelee kunnianhimoisia vaikutuksia: pedagogisten ja digitaalisten taitojen kasvua ja hyödyntämistä opettajilla opetustyössä sekä opiskelijoilla opinnoissa ja tulevassa hoitotyössä. Lisäksi partnereiden asiantuntijuus kasvaa kansainvälisessä projektiyhteistyössä, opetussuunnitelmien kehittämistyössä ja teknologian hyödyntämisessä.

Vaikka rima on korkealla, uskomme tavoitteidemme saavuttamisen olevan mahdollista, koska projektinsisäinen yhteistyö ja paikallinen tiivis verkostoituminen päättävien tahojen kanssa on jo nyt korkealla tasolla. Kiitämmekin kick-off-webinaariin osallistuneita kunniavieraitamme, El Salvadorin EU suurlähettilästä Andreu Bassolsia ja TAMKin vararehtoria Kirsi Viskaria heidän tervehdyksistään ja kannustavista sanoistaan.

Kirjoittajat: Annukka Isokoski, lehtori, terveys, TAMK ja Nina Smolander, lehtori, terveys, TAMK
Kuva: Nina Smolander