Lajitteletko sinä take away -pakkaukset?

Työpajaan saatiin kokeiltavaksi Pyroll Pakkaukset Group Oy:n taivekartongista valmistettu polyeteenipäällystetty kierrätettävä pakkausratkaisu.

Miten saadaan take away -pakkaukseen informaatio, joka sitouttaa kuluttajan lajittelemaan? RUOKO-hanke heitti pallon opiskelijoille. Hankkeessa kehitämme kestäviä, älykkäitä ja turvallisia take away -pakkausratkaisuja yhteistyössä pirkanmaalaisten yritysten kanssa.

Tavoitteena on auttaa kuluttajaa lajittelemaan take away -pakkaus oikein. Tampereen ammattikorkeakoulun biotuotetekniikan opiskelijat testasivat pilottiprojektissa pakkauksen ominaisuuksia ja lajiteltavuutta. He myös ideoivat lajittelua tehostavia ratkaisuja.

Työpajassa 10 opiskelijatiimiä testasi Pyroll Pakkaukset Group Oy:n take away -pakkauksia Kaupin kampuksella toimivassa Campusravita Oy:ssä. Opiskelijat ideoivat myös lajitteluun ohjaavia ja sitouttavia tapoja. Työpaja toteutettiin hybridimallilla, jossa tiimeillä oli omat työskentelytilansa. Hankkeen projektipäällikkö lehtori Tiina Wickman-Viitala ja lehtori Taija Karhe ohjasivat tiimejä paikan päällä. Itse olin tiimien tavoitettavissa Zoomissa. Yhteiset osuudet ja väliarvioinnit toteutettiin Zoomissa.

Saimme työpajaan Pyroll Pakkaukset Group Oy:n taivekartongista valmistetun polyeteenipäällystetyn kierrätettävän pakkausratkaisun, joka vastasi RUOKO-hankkeen taustaselvitysten perusteella tavoiteltuja ominaisuuksia. Kriteerit sisälsivät seuraavia ominaisuuksia: ei vuotoja pakkauksessa, pakkaus on helppo avata ja sulkea, pakkaus pitää muotonsa, se on helposti lajiteltavissa, ylipakkaamista on vältetty ja ruoan voi nauttia pakkauksesta.

Vastausten perusteella pakkaukseen liittyvistä käyttäjäkokemuksista ruokailu pakkauksesta ja pakkauksen sulkeminen koettiin hieman hankalaksi. Muut kysytyt ominaisuudet arvotettiin asteikolla 1–10, keskiarvolla 6 tai paremmin. Työpajaan valittiin painamaton pakkaus, jotta saatiin tietoa, koetaanko pakkaus ympäristöystävälliseksi, tunnistetaanko materiaali ja osataanko pakkaus lajitella. Pientä epävarmuutta lajittelutietämyksen ja materiaalin suhteen esiintyi.

Pilottikokeilusta hyvä pohja tulevaan

Tiimit esittelivät lajitteluinformaatioon liittyviä ideoitaan Zoomissa järjestetyssä PechaKucha-tilaisuudessa, jossa kuulolla olivat RUOKO-hankkeen tiimin jäsenten lisäksi Pyroll Pakkaukset Group Oy:n markkinointi- ja viestintäpäällikkö Anne Penkari. Penkari oli tyytyväinen työpajan tuloksiin. Penkarin mielestä hyvät avaukset voivat jalostua vuosien varrella käyttöön.

RUOKO-tiimi piti työpajaa onnistuneena ja opiskelijoiden heittäytymistä aiheeseen kunnioitettavana. Oli mahtava nähdä tiimien erilaiset lähestymistavat aiheeseen värikoodauksen, sisäpuolisten painatusten, QR-koodien, kuvitushahmojen, tunteisiin vetoamisen ja muiden ideoiden muodossa. Ideoinnissa päästiin noudattamaan nopeaa rakenne-mittaa-opi sykliä, jossa pilottiin osallistujilta saatiin välitön palaute sekä kehitysehdotuksia.

Työpaja loi hyvän pohjan pakkausratkaisun kokonaisvaltaiselle kehittämiselle ja tuleville työpajoille. Pilotin kautta vahvistui näkemys, että kierrätettävä ja ympäristöystävällinenkään pakkausmateriaali ei itsessään ohjaa lajittelemaan oikein. Pilotista kerätyn tiedon perusteella RUOKO-hanke lähtee suunnittelemaan seuraavaa pilottia syksylle.

RUOKO-hanke on Pirkanmaan liiton rahoittama Tampereen ammattikorkeakoulun (TAMK) ja Tampereen yliopiston (TAU) hanke, jonka tavoitteena on kehittää ympäristöystävällisiä pakkausratkaisuja take away -ruokapakkauksille. Taustakartoitusten perusteella valittuja ratkaisuja testattiin pilotointityöpajassa.

Hankkeen nettisivut: https://projects.tuni.fi/ruoko/

Kirjoittaja: Nina Kukkasniemi, lehtori, Rakennettu ympäristö ja biotalous, TAMK

Kuva: Tiina Wickman-Viitala, lehtori ja RUOKO-hankkeen projektipäällikkö, Liiketalous ja media, TAMK