Sote Virtual Labista löytyy mahdollisuuksien tarjotin

Jos haluat innostua, hämmästyä, kokeilla ja kehittää hyvinvointiteknologioita monialaisesti yhteistyössä eri toimijoiden kanssa, tutustu Tampereen ammattikorkeakoulun Sote Virtual Labiin. Labin tarjoamat mahdollisuudet ovat avoinna opiskelijoille, opettajille, tutkijoille, yrityksille ja palveluntuottajille.

Sotel Virtual Lab (SVL) avattiin elokuussa 2020 keskellä koronakurimusta − etänä. Toiminta lähti positiivisella fiiliksellä käyntiin, vaikka koronan vuoksi opetuksen kytkeminen Labin toimintaan oli haastavaa. Kehitämme toimintaa monialaisesti, aktiivisten tiimiläisten voimin. Tiimissä on osaajia tekniikan-, rakentamisen, liiketalouden, median ja soten alueilta. Heiltä löytyy intohimoa ja ymmärrystä eri teknologioiden tuomista kehitysmahdollisuuksista.

Oletko saanut jo mahdollisuuden tutustua Labin moderneihin tiloihin? Kokeilitko VR-lasien kautta virtuaalitodellisuudessa seikkailemista? Tutkitko aistiseinää ja koit ennen kokemattoman elämyksen? Vierailitko 360-sylinterissä, jossa useampi henkilö voi jakaa immersiivisen kokemuksen samanaikaisesti? Toteutitko sairaanhoitajan etävastaanoton potilaan luona?  Oliko eksoskeleton hyödyllinen tuki työskentelyyn?

Jos et ole vielä käynyt, tule tutustumaan tilaan ja välineistöön tai sopimalla vierailusta erikseen. Tämän jälkeen voi lähteä ideoimaan mihin eri teknologioita voi mahdollisesti hyödyntää opetuksessa, oppimisessa ja kehitystyössä.

Kurkista tiloihin ja laitevalikoimaan: https://sites.tuni.fi/vlabforhealth-fi/tilat-ja-laitteet/

Opiskelijaryhmät mukana aktiivisesti

Sairaanhoitaja- ja sosionomikoulutuksessa on toteutettu onnistuneesti käyttäjälähtöisen hyvinvointiteknologian opintojakso Labin mahdollisuuksia hyödyntäen. Opintojaksossa opiskelija oppii näkemään muun muassa teknologioiden hyödyntämisen mahdollisuuksia hyvinvoinnin ylläpitämisessä ja terveyden edistämisessä.

Liiketalous- ja media -yksikön opetuksessa on hyödynnetty 360-sylinteriä. Opintojaksoilla on tuotettu vaikuttavia videoteoksia, joita voidaan hyödyntää monin tavoin. Sylinterin toimittajan, englantilaisen Igloo Visionin nettisivuille on päässyt eräs opiskelijoiden teos: Tampere University of Applied Sciences (TAMK) | Igloo Vision

Teollisuusteknologian opiskelijat ahertavat projektitöiden parissa touko-kesäkuussa ja suunnittelevat eri teknologioitten käyttöön liittyvä tehtäviä myös Labissa.

Tavoitteena on, että opiskelijaryhmät innostuvat teknologian luomia mahdollisuuksia omissa opinnoissaan: opintojaksojen sisällä, opinnäytetöinä, hankkeissa ja yritysyhteistyössä.

Hanketyö TAMKissa on monipuolista. Labin tarjoamia mahdollisuuksia hyödyntää jo moni hanke. Toimintaan kytketyistä TKI-hankkeista on esimerkkinä Hippa Remote , jossa kehitetään ja testataan käyttäjälähtöisiä etä- ja digitaalisia sovelluksia ja palveluita sote-alan tuotekehityksessä.

Tulevaisuuden älytekstiileiden kehittämishankkeessa rakennetaan älykkäiden, kestävien ja kierrätettävien tekstiilien ekosysteemiä Pirkanmaalle . Verkostoyhteistyöllä vauhtia tekoälypohjaisten virtuaaliteknologioiden saavutettavuuteen kuntoutuksessa -hankkeessa ideoidaan VR/AR-lasien ja sylinterin käyttöä kuntoutuksessa , ja Eläytyen osalliseksi -hankkeessa Labissa on vieraillut nuorten ryhmiä tutustumassa tilaan ja teknologioihin.

Ota yhteyttä Suvi Hagströmiin, ja tule tutustumaan. Suunnitellaan, kokeillaan, kehitetään ja opitaan yhdessä: suvi.hagstrom@tuni.fi

Avoimet ovet 12.8. alkaen perjantaisin pääsääntöisesti joka toinen viikko klo 9–11 (12.8., 26.8., 23.9., 7.10., 28.10., 11.11., 25.11.). Löydät meidät TAMKin pääkampukselta F2-21 ja F2-22, tervetuloa!

Sote Virtual Labin monialainen tiimi: Kirsi Mansikkamäki/Sote, Suvi Hagström/Sote, Marja Jaronen/Sote, Lauri Korjus/Sote, Sanna Keskikuru/Sote, Jukka-Pekka Pirhonen/Sote, Tiina Runne/Sote, Taru Manner/Sote, Lea Saarni/Sote, Mika Nikander/Teollisuusteknologia, Esa Parkkila/Teollisuusteknologia, Antti Perälä/Liiketalous- ja media, Kalle Tammi/Rakennettu ympäristö- ja biotalous, Tuija Ylä-Viteli/Liiketalous- ja Media

Kirjoittajat: Erikoissuunnittelija Tiina Runne, osaamispäällikkö Kirsi Mansikkamäki ja asiantuntija Suvi Hagström, sosiaali- ja terveysala

Pääkuva: Studio Reetta Muranen
Tablettikuva:  Tarja Heinonen