Albanian opettajat kaipaavat pedagogista tukea

Kuvassa vasemmalta: Heidi Östring, Juha Lahtinen, Elina Harju, Kimmo Hurtig, keskellä paikallisen koulun rehtori ja opettaja sekä Jukka Kemppi, Arsild Tepelija, Johanna Järvinen-Taubert, Eero Ropo, Alba Vrapi ja Minna Mäkihonko.

EU 4 Inclusive Teaching -hanke vietti juhlavia avajaisiaan 27. syyskuuta Tiranassa Albaniassa. Europe Aid -rahoitteinen hanke on TAMKin, Tampereen yliopiston ja Valteri-koulun yhteinen opettajien täydennyskoulutusponnistus. Kumppanina Albaniassa toimii Open Society Foundation Albania. Paikallinen opetusministeriö ja valtionvarainministeriö ovat myös tiiviisti mukana hankkeessa.

Viikon vierailu Albaniaan sisälsi näyttävien avajaisten lisäksi tutustumista albanialaiseen kouluarkeen. Paikalliset luokat olivat pieniä ja täpötäynnä. Jos tila oli isompi, niin oppilaita oli vain vastaavasti enemmän. Koulua pidettiin kahdessa vuorossa. Välitunteja ei ollut ja ilma luokissa oli raskas. Opettaja vaihtui viiden minuutin tauon aikana, ja yhden kahdenkymmenen minuutin tauon aikana oppilaat söivät eväänsä. Fasiliteetit olivat kehnot. Luokassa oli kulunut liitutaulu ja oppilailla kuluneet kirjat, eikä mitään muuta. Kaikesta huolimatta opettajien ja oppilaiden välit vaikuttivat lämpimiltä, ja työrauha luokissa oli hyvä.

Luokkatyöskentelyä Albaniassa. Kuva Johanna Järvinen-Taubert

Opetus oli opettajajohtoista ja tiukasti kirjassa kiinni. Oppilaat olivat hiljaa, lukuun ottamatta yhden sanan vastauksia opettajan kysymyksiin. Erityisopetuksesta ja inkluusiosta on Albaniassa alettu puhua, mutta tietoa ja osaamista näistä teemoista on kovin vähän. Kansainvälisten selvitystenkin mukaan oppimistulokset ovat Albaniassa huonoja, mutta silti koulujen todellisuus näytti vielä haastavammalta kuin etukäteen ajattelimme. Me vierailimme vain pääkaupungin kouluissa, ja tietojen mukaan tilanne syrjäseuduilla on vielä vaikeampi.

Vierailujen lisäksi keräsimme tietoa kahdessa opettajille ja rehtoreille järjestetyssä Learning Café -työpajassa. Toiminnallinen työskentely näytti taas voimansa: kun opettajille annetaan ääni ja heitä kuullaan ilman uhkaa, he keskustelevat ja jakavat ajatuksiaan vilkkaasti. Työpajan tulokset vahvistivat näkemystämme opettajien tarpeista. Opettajien täydennyskoulutus on Albaniassa ollut teoreettista ja kaukana luokkahuoneen haasteista ja konkreettisesta opetustyöstä. Meidän pitäisi pystyä tarjoamaan jotain erilaista ja helposti opettajan omaan työhön sovellettavaa. Koulutuksen pitää pohjautua tehtyyn tutkimukseen ja samalla tarjota myös konkreettisia esimerkkejä ja työkaluja kouluarkeen.

Uutta tietoa ja osaamista opettajille

Hankkeemme on luvannut tarjota opettajille osaamista ja tietoa aktiivisesta oppimisesta, kompetenssiperustaisesta lähestymistavasta ja inkluusiosta. Nöyrinä pohdimme tavoitteiden ja olosuhteiden yhdistämistä. Paljon on asioita, joihin emme yllä, mutta joista voimme rakentavasti ainakin yrittää viestiä esimerkiksi opetusministeriön suuntaan. Yksi vinkki heti olisivat välitunnit: eivät maksa mitään ja varmasti edistäisivät oppimista.

Onnellista on, että meillä on loistava tiimi kouluttamassa 350 albanialaista opettajaa, jotka vuorostaan kouluttavat 15 000 kollegaansa. Koulutus alkaa tammikuussa 2023. Koulutus toteutetaan 25 – 30 hengen ryhmissä, ja kullakin ryhmällä on 13 lähiopetuspäivää ja niiden välissä itsenäistä ja tiimiopiskelua mm. Tampereen Norssin opettajien laatimien ainepedagogisten pakettien parissa.

Tälle kouluttajaporukalle Albania tulee siis tutuksi ja samalla kehitämme hyvin peruspedagogista koulutuskokonaisuutta, joka rohkaisee aktiiviseen oppimiseen, tuen antamiseen ja erilaisuuden hyväksymiseen vaatimattomissa oloissa. Albania ei ole kouluarjen haasteidensa kanssa yksin; tämän tyyppiselle koulutukselle on paljon tarvetta ympäri maailmaa.

Tampereen korkeakouluyhteisöstä hankkeessa ovat mukana:
Maria Salomaa, Elina Harju, Jukka Kemppi, Johanna Järvinen-Taubert, Juha Lahtinen, Minna Mäkihonko, Eero Ropo, 2 vielä rekrytoitavaa resurssiopettajaa sekä joukko Norssin opettajia sekä Valteri-koululta Kimmo Hurtig.

Hankkeen nettisivut: EU 4 Inclusive Teaching

Teksti: Lehtori Elina Harju, Pedagogiset ratkaisut ja kulttuuri, TAMK