Katalyytti siivitti laboratoriotekniikan opiskelijat upeisiin suorituksiin

Katalyytin opiskelijoita valmistautumassa loppuseminaariin

Aurinkoisena keskiviikkona TAMKin laboratoriotekniikan kolmannen vuosikurssin opiskelijoiden kevätlukukausi huipentui Katalyytin loppuseminaariin. Seminaarissa opiskelijatiimit esittelivät oppimistehtäviensä tulokset kummiyrityksille ja valmentajille. Päivän aikana saimme nähdä ja kuulla toinen toistaan innovatiivisempia laboratoriosuunnitelma- ja portfolioesityksiä.

Katalyytti on oppimisympäristö, jossa laboratoriotekniikan kolmannen vuosikurssin opiskelijat oppivat työelämätaitoja ja vahvistavat ammatillista osaamistaan laboratoriotekniikan insinöörin työn eri osa-alueilla. Katalyytin juuret juontavat liiketalouden koulutuksen Kykylaaksoon sekä biotuotetekniikan Talenttitehtaaseen. Katalyytissä opiskelijat toimivat tiimeissä, joista jokaisella on oma kummiyrityksensä sekä valmentajansa. Tänä keväänä tiimejä ja siten myös kummiyrityksiä oli viisi. Valmentajina toimivat laboratoriotekniikan opettajat Piia Kanto, Eeva-Leena Tuominen ja Tuuli Välineva. Katalyytin kokonaisuuden organisoinnista vastasi Taina Matis liiketalouden puolelta.

Katalyytistä valmiuksia työelämään

Katalyytissä oppimisteemoina ovat tutkimus ja tuotekehitys, laboratorion ylläpito ja toiminnan suunnittelu sekä johtaminen, esimiesvalmiudet ja liiketoiminta. Tiimien oppimistehtävät tulevat näistä aihealueista. Tiimit tapasivat kevään aikana kummiyritysten edustajia kaksi kertaa, joista ainakin toinen oli lähitapaaminen. Vierailuilla opiskelijoilla oli mahdollisuus tutustua lähemmin kummiyrityksensä toimintaan sekä haastatella yritysten edustajia ja saada sitä kautta tietoa oppimistehtäviään varten. Esimerkiksi laboratorion ylläpito ja toiminnan suunnittelu -toteutuksen tehtävään liittyen tiimit perehtyivät kummiyrityksen toimialaan, laboratoriossa tehtäviin analyyseihin ja niiden vaatimuksiin ja tekivät näiden tietojen pohjalta oman laboratoriosuunnitelmansa.

Tiimi esittelee laboratoriosuunnitelmaansa

Kummiyrityksiltä kehuja

Katalyytin kevään 2023 toiminta huipentui loppuseminaariin, jossa tiimit esittelivät kummiyritysyhteistyössä tekemiään oppimistehtäviä kummiyrityksille ja valmentajille. Aamupäivällä tiimit esittelivät laboratoriosuunnitelmat, joissa kunkin tiimin tehtävänä oli ollut suunnitella kummiyrityksen toiminnan mukainen laboratorio. Suunnitelmassa tuli huomioida muun muassa laboratorion pohjapiirustus, kalustus, henkilöstö, analyysi- ja laitetarpeet, turvallisuus ja budjetointi. Eija Lähteenmäen vetämässä loppuseminaarin iltapäivän osiossa tiimit esittelivät portfolionsa, joihin he olivat koonneet pääkohdat koko kevään oppimistehtävistä. Lisäksi tiimit reflektoivat oppimistaan suhteessa kunkin oppimistehtävän tavoitteisiin, alan opintoihin ja työelämän vaatimuksiin.

Tiimi esittelemässä portfoliotaan
Valmentajatiimi Tuuli, Piia, Taina ja Eeva-Leena valmiina seminaaripäivään

Suurkiitokset keväästä koko Katalyytin toimintaan osallistuneelle runsaslukuiselle joukolle eli opiskelijoille, kummiyrityksille ja opettajille!

Kirjoittaja: Piia Kanto, lehtori, Rakennettu ympäristö ja biotalous, TAMK

Kuvat Piia Kanto