Avoin kirje opiskelu-uupuneelle korkeakouluopiskelijalle

Rehtori Tapio Kujala kirjoitti lokakuussa 2022 TAMK-johtoryhmäblogissa: ”Toiset pärjäävät aina paremmin kuin toiset. Mutta meidän yhteinen tehtävämme on kantaa niitä, jotka eivät jaksa. – Erilaisten haasteiden keskellä meillä on kyky selviytyä ja toipua ihmeellisen hyvin. Avainsana on yhdessä!”

Useat korkeakouluopiskelijat kokevat opiskelu-uupumusta (KOTT 2021). Uupumuksen ennaltaehkäisyssä ja hoidossa on ensisijaista pyrkiä vaikuttamaan ulkoisiin tekijöihin, kuten riittävään lepoon ja opiskelukuormituksen määrään. Myös opiskelutaitojen ja -tekniikoiden harjoittelusta voi olla apua opiskelun mielekkyyden vahvistamisessa ja uupumuksen ehkäisyssä.

Jos tasapainoilet opiskelu-uupumuksen rajamailla, tutustuthan Opiskelu-uupumuksen ehkäisyn omahoito-ohjelmaan. Ole yhteydessä opinto-ohjaajaasi, jolta saat apua yksilöllisen toimintakykysi huomioivan opiskelusuunnitelman laatimiseen. Lisäksi keskustelu opiskelukykyvalmentajan kanssa voi auttaa. Psyykkisen avun tarpeesta voi kertoa esim. epämääräinen paha olo ja vaikeudet arjessa / opiskeluista selviytymisessä, joten voit arvioida Mielenterveystalon kyselyn avulla, millainen apu sopisi tilanteeseesi. Tutustuthan myös TAMK Parven toimintaan sekä mm. Sparris-opiskelutaitopajojen valikoimaan.

Jos toimintakykysi on olennaisesti heikentynyt ja opintosi ovat keskeytymisvaarassa, olethan yhteydessä opinto-ohjaajaasi, jolta saat apua yksilöllisen toimintakykysi huomioivan opiskelusuunnitelman laatimiseen. Keskustelu myös opiskelukykyvalmentajan kanssa voi huojentaa mieltä. Voit myös täyttää tilanteeseesi soveltuvan Mielenterveystalon oirekyselyn, klikkaa ”Laske pisteet” ja katso palaute/ohjeet kohdasta ”Pisteiden tulkinta”. Mikäli olet alle 30-vuotias, voisiko Kelan NUOTTI-valmennus auttaa?

Jos olet kohdannut mielenterveyden ongelmia ja diagnosoitu sairaus vaikuttaa opiskelukykyysi, olethan yhteydessä opinto-ohjaajaasi, jolta saat apua yksilöllisen toimintakykysi huomioivan opiskelusuunnitelman laatimiseen sekä tarvittaessa ehdotuksen yksilöllisiksi opiskelujärjestelyiksi. Jos et pysty opiskelemaan sairauden vuoksi, hakeudu YTHS:n hoidontarpeen arvioon, oman asuinosoitteesi mukaisesti määräytyvälle terveysasemalle tai hoitotahoosi. Mahdollisen sairausloman ajalta voit saada sairauspäivärahaa, ja voit myös opiskella jonkin verran (24 opintopistettä lukuvuodessa / 12 opintopistettä lukukaudessa / 3 opintopistettä kuukaudessa). Mikäli sairautesi ei estä opiskelua, mutta vaikeuttaa oleellisesti opinnoista suoriutumista, tutustu Kelan kuntoutusvaihtoehtoihin: NUOTTI-valmennus on ammatillisen kuntoutuksen muoto 16–29-vuotiaille nuorille ja koulutus ammatillisena kuntoutuksena mahdollistaa osallistumisen työelämään sairaudesta huolimatta. Kela järjestää myös mielenterveyskursseja, joista on saatavissa tukea arjen haasteisiin ja vertaistukea: Itu-kurssi on tarkoitettu alle 30-vuotiaille nuorille, joilla on diagnosoitu lievä tai keskivaikea masennus tai ahdistuneisuushäiriö, Silmu-kurssi on tarkoitettu yli 18-vuotiaille nuorille ja aikuisille, joilla on diagnosoitu lievä tai keskivaikea masennus, ahdistuneisuushäiriö tai kaksisuuntainen mielialahäiriö sekä Verso-kurssi on tarkoitettu yli 18-vuotiaille nuorille ja aikuisille, jotka ovat sairastaneet pitkään vaikeaa mielenterveyden häiriötä (esim. skitsofrenia, psykoottinen masennus).

Opiskelu-uupunut korkeakouluopiskelija, haluan sanoa sinulle: uupumus ei helpota tehostamalla ajankäyttöä tai yrittämällä olla parempi versio itsestä – uupumuksesta toipuminen alkaa, kun uskallat sallia itsellesi riittävästi lepoa ja rohkenet luopua siitä, mikä on liikaa.

Erilaisista levon muodoista voit lukea mm. lyhyesti IG-postauksestani tai Saundra Dalton-Smithin TED-artikkelista.

Kirjoittaja Annina Vilkas, @iamvilkas

Kirjoittaja on laillistettu sosionomi, joka työskenteli TAMKissa opintokuraattorina 20202022.

Painettu lähde: Salmela-Aro K. (2009). Opiskelu-uupumusmittari SBI-9 yliopisto- ja ammattikorkeakouluopiskelijoille. Ylioppilaiden terveydenhoitosäätiön tutkimuksia 46, Helsinki.

Linkki rehtori Tapio Kujalan blogikirjoitukseen: Pelastetaan maailma!

Lue Anja Salon blogiteksti Kelan Nuotti-valmennuksesta: https://blogs.tuni.fi/tamkblogi/opetus/nuotti-valmennus-auttaa-kun-nuoren-arkisavel-on-hukassa/

Kuva: Kelly Sikkema /Unsplash. Muokkaus Annina Vilkas