Nuotti-valmennus auttaa, kun nuoren arkisävel on hukassa

Kun nuoren aikuisen toimintakyky on heikentynyt, se voi estää ja rajoittaa tulevaisuuden suunnittelua ja estää häntä jatkamasta opintojaan. Tällöin kannattaa hakeutua Nuotti-valmennukseen, jossa annetaan matalan kynnyksen nuoren ammatillista kuntoutusta ilman lääkärinlausuntoa. Valmennuksen tavoitteena on saada hänet kiinnostumaan elämäntilanteestaan, taidoistaan, vahvuuksistaan ja tulevaisuuden suunnittelusta sekä opiskeluun tai työelämään suuntautumisesta.

Nuori saa tuekseen henkilökohtaisen valmentajan.  Valmennuksen tapaamisiin voi osallistua nuoren ja valmentajan lisäksi myös nuoren verkostoa, kuten läheisiä tai muita nuoren kanssa työskenteleviä tahoja. Valmennus kestää 5 kuukautta, jonka aikana tapaamisia on noin 20 kertaa.

Sain tutustua Nuotti- ja Oma väylä -valmennuksia tuottavaan toimijaan työelämäjaksollani marras-joulukuun vaihteessa. Ensi hetkestä alkaen tunsin itseni hyvin tervetulleeksi. Viikon aikana teekupposten ja eväiden ääressä käytiin monet arvokkaat ja ajatuksia herättävät keskustelut. Loppuviikosta sain myös omia ohjattavia. Keskusteltujen ja tapaamisten myötä aidon ja välittävän kohtaamisen merkitys kasvoi ajatuksissani entuudestaan.

Päädyin kyseiseen yritykseen TAMKin opiskelijan kautta. Hän kävi luonani opinto-ohjauksessa oman valmentajansa kanssa. Tässä opiskelijan kokemuksia Nuotti-valmennuksesta.

”Valmentaja on valmis tulemaan mukaan minun elämääni – hänen oman elämänsä ja taitojen varassa tietysti. Valmentaja on ollut mukana miettimässä ympäristöäni, mitä kaikkea voisin tehdä ja kannustamassa minua käyttämään käytössä olevia resursseja. Valmentaja on mukavasti ollut apuna ja kannustimena joko tullen paikan päälle tai ollaan tavattu Suju-valmennuksella. Valmentajani on myös avantouimari. Hän tarjoutui viemään minuakin avantouinnille.

Olen saanut valmennuksesta konkreettista hyötyä ja valmentaja on ymmärtänyt tilanteeni hyvin. Tunnen tulevani kuulluksi ja ymmärretyksi. On ollut mukavaa, kun en ole jäänyt yksin omien asioiden kanssa. Valmennus on auttanut minua arjen hallinnassa. On käyty läpi tavoitteita, mihin toivoisin keskityttävän. Valmennuksessa olen saanut myös uutta tietoa, esimerkkinä selitetty yli- ja alivirittyneisyydestä sekä pohdittu, miten ne minulla esiintyy ja miten niistä tiloista pääsee eroon tai miten niihin voi sopeutua.

Yhtenä asiana on selvitys mahdollisesta autismista ja keskittymishäiriöstä. Valmennuksessa on tehty pikkutestejä. Nyt ollaan miettimässä virallista testausta. Tässä kohtaa ollaan juuri menossa, ja valmentaja on hyvin tukemassa tässäkin.”

Lisätietoa Nuotti-valmennuksesta: https://www.kela.fi/nuotti-valmennus

Teksti ja kuva: Lehtori, opinto-ohjaaja Anja Salo, Pedagogiset ratkaisut ja kulttuuri, TAMK