Projektityöskentely Linja 20 -hankkeessa opettaa osallisuuden vahvistamista

Flaijereita jaossa Asunnottomien yössä.

Osallisuuden projektiopinnot -kurssilla tehdään yhteistyötä Linja 20 -hankkeen kanssa tamperelaisten nuorten aikuisten työ- ja toimintakyvyn vahvistamiseksi. Kolmannen vuoden sosionomiopiskelija Emilia Järvensivu kertoo, mitä projektiopinnoissa on tähän mennessä käytännössä tapahtunut.

Projektiopintoryhmässäni on viisi opiskelijaa. Teemme yhteistyötä Linja 20 -hankkeen kanssa. Olin aluksi projektista innoissani, mutta hirvitti, miten tulisimme selviämään rankan syksyn ohella näin isosta kurssikokonaisuudesta, jota voisi verrata tuntimäärältään (162 h) harjoitteluun.

Linja 20 -hankkeen tavoite on löytää palvelujärjestelmän ulkopuolella olevia 18–29-vuotiaita tamperelaisia ja kehittää toimintatapoja heidän työ- ja toimintakykynsä vahvistamiseksi. Tarkoituksena on parantaa nuorten aikuisten hyvinvointia ja heidän uskoaan itseensä sekä tulevaisuuteensa. Apuna ovat muun muassa vertaismentorit, joita Linja 20 kouluttaa. Linja 20:llä on myös kohtaamispaikat Viri-Annalassa ja Kaukajärvellä.

Alussa meille esiteltiin Hervannan uuden yhteisökeskuksen L8:n tilat ja keskuksen henkilökuntaa. Yhteistyötä kanssamme lähti tekemään Tampereen A-kilta, ja L8 toimisi tukipisteenämme. Tässä vaiheessa punainen lanka oli vielä hukassa ja saimme monenlaista infoa eri suunnista. Ideoita tuli paljon ja yritimme miettiä, millainen olisi realistinen suunnitelma projektille. Aluksi ajattelimme, että keskittyisimme kehittämään Linja 20:n sosiaalista mediaa ja sen lisäksi jotakin toimintaa L8:n tiloihin kerran tai pari viikossa – tietovisoja, leffailtoja ynnä muuta. Lopulta aloimme pohtia, voisiko Discord toimia asiakasryhmän tavoittamisessa. Discord on ilmainen sovellus, jossa voi keskustella niin puhumalla kuin kirjoittamallakin ja sen voi ladata sekä puhelimeen että koneelle. Discord on suosittu peliyhteisöjen keskuudessa, mutta sovellus on mainio tavoittamisen väline myös nuorisotyössä. Discordissa on mahdollisuus olla anonyymina, jos ei halua esiintyä omalla nimellä ja kuvalla. Idea kuulosti ensin haastavalta, sillä en itse osannut käyttää Discordia lainkaan, mutta lopulta olimme kaikki sitä mieltä, että siihen kannattaisi satsata.

Päätimme, että lähtisimme kehittämään Discordia, jos yhteistyötahot siihen suostuisivat. Lisäksi halusimme osallistua Asunnottomien yö -tapahtumaan, sillä tapahtumassa meillä olisi mahdollisuus löytää asiakasryhmään kuuluvia nuoria aikuisia ja mainostaa heille Linja 20:n kohtaamispaikkoja, vertaismentorointia sekä Discord-ideaamme. Kuulimmekin Asunnottomien yö -tapahtuman jälkeen, että olimme onnistuneet saamaan yhden vertaismentorin Linja 20 -hankkeelle, mikä ilahdutti meitä – olimme saaneet aikaan jotakin konkreettista!

Asunnottomien yön jälkeen vietimme itsenäisen opiskelun viikkoa. Halusimme kaikki ottaa breikkiä tästä kurssista ja keskittyä muihin koulutöihin. Viikon jälkeen palaveerasimme taas ahkerasti Zoomissa ja saimme vihdoin koko projektitiiminä kuulla myös Linja 20 -työntekijöitä. He olivat hyvin innoissaan siitä, että halusimme kehittää heidän jo olemassa olevaa Discordiaan, joka oli ikään kuin jäänyt pölyttymään. Olimme kaikki samaa mieltä siitä, että Discord olisi hyvä keino tavoittaa nuoria aikuisia ja luoda yhteisöllisyyttä. Linja 20:n työntekijät ehdottivat myös, että voisimme keksiä heidän some-joulukalenteriinsa sisältöä videoiden muodossa.

Projektia on tätä kirjoittaessa jäljellä noin kuukausi ja tunteja tehtävänä vielä noin sata, joten hommaa riittää!

Kirjoittaja: Emilia Järvensivu
Kuva Asunnottomien yöstä: Emilia Järvensivu

Hienoa, että Linja 20-hanke on tarjonnut teille hyvän ja antoisan oppimisympäristön!

Outi Wallin

25.11.2021 14:35