Restonomiopiskelijat oppivat kestävää yrittäjyyttä osuuskuntayrittäjinä

Pipa Companyn kahvilavaunu ja osuuskuntalainen Olivia Balogh.

Tampereen restonomiopiskelijat -osuuskunnan yritys Pipa Company perustettiin syksyllä 2022. Yritys toimi reilun vuoden ajan TAMKin Catering Studiolla, toteutti cateringpalveluja asiakkaiden tiloissa sekä pyöritti kahvilavaunua. Pipa Company pyrki huomioimaan raaka-aineiden kotimaisuuden, eettisyyden sekä asiakkaiden toiveet mausta tinkimättä. Tiimiä motivoi onnistuneiden ravintolakokemusten tuottaminen ammattitaitoisesti, vieraanvaraisesti ja kestävästi.

TAMKilaisille pääkampukseltakin tutuksi tullut kahvilavaunu toimi kesän 2023 ajan Pinni47-purkutaidetalon pihassa. Opiskelijatiimi kertoi, että kahvilavaunu oli yksi osuuskuntatoiminnan kohokohdista. Kahvilavaunutoiminnan käynnistäminen edellytti isoa kunnostusprojektia. Vastuullisuuteen pyrittiin panostamaan jo vaunun sisustuksessa, joka muodostui pääosin kirppislöydöistä ja työtasot olivat kotimaista puuta. Kesän aikana vaunulla oli tarjolla oli tiimin omannäköinen, itse tuotekehitetty ja valmistettu italialaisvaikutteinen menu.

Kahvilavaunun tuotepäätöksissä Pipa Companyn tiimiä sparrasi kestävää kaupunkiruokajärjestelmää edistävä FUSILLI-hanke. Paikallinen juomatehdas Poikain Parhaat toimitti vaunun juomavalikoiman. Juomatuotteista suuri osa oli luomusertifioituja, samoin kuten Pipa Companyn käyttämä kahvi. Tuotekehitykseen suhtauduttiin kunnianhimoisesti; leivontaan käytettiin mm. hapanjuurta. Pipa Companyn tiimissä olikin monipuolista osaamista. Osuuskunnan toimintaan kuului myös päivittäinen hävikinseuranta ja ResQ-sovelluksen hyödyntäminen.

Kahvilavaunun kesäistä tarjontaa.

Osuuskuntatoiminnassa palveluliiketoiminnan opiskelijat saivat kokemusta ja näkökulmia siihen, miten ravitsemisalalla voidaan toimia kestävästi. Hankinnoilla on mahdollista tukea paikallista ruokataloutta ja valita yhteistyökumppaneiksi tuottajia, jotka jakavat samat arvot. Hyvänä esimerkkinä tiimin innostuksesta ja sitoutumisesta oli jokamiehen oikeuksien hyödyntäminen. Suomen metsissä on mahtavat puitteet, joista kerätä itse ravinnerikasta ruokaa täysin ilmaiseksi. Jokamiehen oikeuksia hyödynnettiin esimerkiksi FUSILLI-hankkeen kanssa yhteistyössä Tampereen Kauppahallin Lähellä! -tapahtumassa. Pipan tiimi maistatti itse tehtyjä pihlajanmarja-omenakarkkeja.

Pipa Companyn Semi Sorre tarjoili pihlajanmarja-omenakarkkeja Tampereen Kauppahallin lähiruokatapahtumassa.

Pipa Companyssa toimineet restonomiopiskelijat kannustavat opiskelijakollegoitaan osuuskuntatoimintaan. Jo opintojen aikana on mahdollista kokeilla olisiko yrittäjyys oma juttu! Osuuskuntayrittäjät saivat mukaansa kokemusta monenlaisista asiakastilaisuuksista suunnittelusta toteutukseen – ja mukaan monta tarinaa kerrottavaksi. Arvokkainta on ollut yhdessä kasvaminen niin ammatillisesti, kuin ihmisinäkin. Pipa Companyn toiminta päättyi vuoden 2023 joulukuussa.

Haluamme kiittää kaikkia TAMKilaisia asiakkaita ja heitä jotka ovat olleet matkassa mukana, tuki on ollut korvaamatonta!

Kirjoittajat: Palveluliiketoiminnan tutkinto-ohjelman opiskelijat Olivia Balogh, Semi Sorre ja Alex Virtanen, 22RESTO
Lehtori Sanna Luoto, TAMK Palveluliiketoiminta, sanna.luoto@tuni.fi

Kuvat: Pipa Company

FUSILLI on EU:n tietoa, tutkimusta ja innovointia tukevan Horizon2020-ohjelman rahoittama hanke.

This project has been funded from European Union’s Horizon 2020 research and innovation programme under the grant agreement No 101000717.