Erkkaopen opinnoista on hyötyä myös aineenopettajille
Ruotsin lehtori Sari Hanska tunnetaan TAMKissa myös lukitestaajana ja erityispedagogisten hankkeiden aktiivisena työntekijänä.
Ruotsin lehtori Sari Hanska tunnetaan TAMKissa myös lukitestaajana ja erityispedagogisten hankkeiden aktiivisena työntekijänä.
Ammatillisen opettajankoulutuksen haku käynnistyy 4.1.2022. Osa hakijoista pohtii mahdollisesti nyt sitä, täyttyvätkö hakukelpoisuuden ehdot hänen osaltaan. Tähän tekstiin kokosimme hakukelpoisuuden ehtoja tiivistetysti niin vaadittavan koulutuksen kuin työkokemuksenkin osalta.
Akka on Etelä-Pohjanmaalla käytettävä nimitys naisesta. Tiimiläiset haluavat viitata tällä käsitteellä itseensä.
Ammatilliset opettajankoulutukset toteutetaan osaamisperustaisesti, eli joustavasti ja osallistujien aiempi osaaminen huomioiden. Opiskeluaika ja -sisällöt vaihtelevat jokaisen henkilökohtaisen opiskelusuunnitelman mukaisesti. TAOK selvitti kokemuksia ammatillisista opettajankoulutuksista uraseurantakyselyllä ja vastavalmistuneiden kyselyllä.
TAOK selvitti kokemuksia ammatillisista opettajankoulutuksista uraseurantakyselyllä ja vastavalmistuneiden kyselyllä. Uraseurantakyselyyn vastasi 106 vuonna 2017 valmistunutta ja vastavalmistuneiden kyselyyn 41 tammi - elokuussa 2020 valmistunutta. Uraseurantakyselyyn vastaajista 51% piti koulutusta erittäin hyödyllisenä ja 42% hyödyllisenä. 92% vastaajista suosittelee opettajaopintoja. Myös vastavalmistuneet kokivat koulutuksen erittäin hyödylliseksi tulevaisuuden kannalta. (annettu keskiarvopistemäärä 6/maksimipistemäärä 7).
Oppivelvollisuuden laajentuminen on herättänyt mielipiteitä puolesta ja vastaan. Uudistuksen tavoitteena on varmistaa, että jokainen nuori suorittaa toisen asteen koulutuksen. Muutos tarkoittaa myös monia rakenteellisia uudelleenjärjestelyjä. Erityisesti nivelvaiheen vahvistaminen nousee avainasemaan. Opettajien ohjaus- ja tukitaidot korostuvat entisestään.
Hallituksen esitys oppivelvollisuuden laajentamisesta on herättänyt laajaa keskustelua. Tässä blogikirjoituksessa ammatillisen opettajankoulutuksen opiskelijat ottavat kantaa tähän ajankohtaiseen asiaan.
Mikko Turunen aloitti lehtorin työtehtävät TAOKissa poikkeuksellisissa oloissa. Lue alta, miten Mikko on tilanteeseen suhtautunut.
Koronaviruksen takia koulut ja oppilaitokset suljettiin. Miten poikeustilanne on muuttanut TAOKin arkea? Tässä artikkelissa omaa työarkeaan ja sen muutoksia kommentoivat lehtori Kosti Nivalainen, erikoissuunnittelija Jenni Majuri sekä osaamispäälikkö Päivi Vartiainen.
Neljä tulevaa opettajaa visioi skenaariotyöskentelyn avulla, millaiseksi opettajan auktoriteetti saattaa tulevaisuudessa muodostua. Mitkä tekijät siihen vaikuttavat? Minkälaisissa oppimisympäristöissä opettaja toimii? Skenaarioiden kehityskulkujen taustalla vaikuttavina voimina ovat teknologia sekä sosiaaliset ja kulttuuriset voimat, joiden kautta opettajan rooli määrittyy.
Toukokuun puolivälissä ammatillisessa opettajankoulutuksessa aloittaa luonnontieteisiin, matematiikkaan ja tekniikkaan painottuva LUMATE-opettajankoulutusryhmä. Perustamamme ryhmän tarkoituksena on lisätä luonnontieteiden, matematiikan ja tekniikan opettajuuden vetovoimaisuutta, koska luonnontieteiden ja tekniikan opettajista on pulaa valtakunnallisesti hakijamäärän vähenemisen vuoksi.