Digitaalisuus haasteena ja mahdollisuutena kokemustoiminnassa

Erityisesti korona-aika vei monien vammais- ja potilasjärjestöjen toimintaa yhä enemmän verkkoon. Myös me TAMKissa huomasimme, että kokemuspuheenvuoroja on verkossa erittäin helppo järjestää. Toimintakyvyn rajoitukset, työelämässä mukana oleminen ja aikataulut saattavat olla haasteena sille, että koulutettuja kokemusasiantuntijoita ei aina välttämättä löydy juuri opintojakson tarpeeseen.
Joskus helpointa on ollut tehdä tarinasta videotallenne tai kutsua kokemusasiantuntija luokkaan etäyhteydellä. Tällaista yhteistyötä varten kokemusasiantuntijat ja -toimijat tarvitsevat digitaitoja. Näitä taitoja lähdettiin KODIG-hankkeessa vahvistamaan.

Työpajoja ja yksityisohjauksia

Kodig-hankkeessa on järjestetty kymmenen valmennustyöpajaa sekä yksilöohjauksia koulutetuille kokemusasiantuntijoille- ja toimijoille. Työpajojen aiheina on ollut muun muassa diaesityksen luominen omasta tarinasta PowerPoint-ohjelmalla, AV-tekniikan käyttö esiintyessä sekä miten toimitaan ja hyödynnetään diaesitystä etäkokouksissa. Valmennettavat ovat lisäksi harjoitelleet tuottamaan videon omasta tarinastaan markkinointitarkoitukseen. Lähivalmennusten perusteella koostetaan kaikille avoin verkkokurssi kokemusasiantuntijoiden ja -toimijoiden digitaitojen vahvistamiseksi.

Oppimisympäristö julkaistaan avoimessa työpajassa 8.6.2023. Työpajassa esitellään hankkeen valmennuksissa tuotettuja videoita ja avointa oppimisympäristöä. Työpajassa on mahdollista verkostoitua sote-alan toimijoiden ja kehittäjien kanssa.

Kodig-hankkeen valmennustyöpajat ovat olleet mahdollisimman käytännönläheisiä, jotta uusia taitoja tulisi sisäistettyä mahdollisimman hyvin. Kuva: Iina Nieminen

Kokemuksia lähivalmennuksesta

Valmennuksesta on tullut hyvää palautetta. Valmennus on jopa koettu olleen välttämätön kokemusasiantuntijatoiminnan aloittamiselle. Erilaisissa kohderyhmissä digituen tarve on hyvin yksilöllistä, eikä sitä voi koskaan olla tarjolla liikaa. Valmentajina olemme yllättyneitä siitä, kuinka monenlaisia valmennustarpeita jo kahdenkymmen hengen ryhmästä löytyy. Digivalmennuksessa tärkeintä on antaa yksilöllisesti aikaa ja edetä valmennettavien tavoitteiden suuntaisesti. Olemme iloinneet siitä, että valmennuksen kuluessa olemme löytäneet keskusteluyhteyden Pirkanmaan hyvinvointialueen ja Kansaneläkelaitoksen toimijoiden kanssa kokemusasiantuntijuustoiminnan edistämiseksi hyvinvointialueella.

Pirhan edustaja Aino Nokelainen vieraili lähivalmennuksessa esittelemässä sotedigitukea Pirkanmaan alueella. Kuva: Iina Nieminen

Digiasenteet uusiksi

Myös valmentajina olemme oppineet paljon uusia digitaitoja. Digitaitojen oppimiseen päätee sama kuin muuhunkin: mitä enemmän tietää, sitä enemmän tietää, että ei tiedä. Suurin digitaitojen oppimisen este on kuitenkin yrittämisen puute ja kielteiset asenteet omaa digiosaamistaan kohtaan. Suhdettaan digitaalisuuteen on joskus hyvä haastaa, ja mennä rohkeasti kohti epämukavuusalueita. Tässä urheat kokemusasiantuntijamme ovat olleet erinomaisia esimerkkejä ja opettajia.

Valmennuksiin ovat päässeet mukaan myös vammaistyöhön erikoistuvat sosionomiopiskelijat, joiden mukaan valmennusten sisältö on mennyt valmennuksen aiheena olevissa digiasioissa paljon perusopiskelijoille annettavaa opetusta pidemmälle.

Materiaali on avoinna kaikille tamkilaisille DigiCampuksessa 8.6.2023 alkaen kurssinimellä KODIG.

KODIG-hanke on EU:n rahoittama ja Tampereen ammattikorkeakoulun toteuttama. Hanke rahoitetaan REACT- EU-välineen määrärahoista osana Euroopan unionin COVID-19-pandemian johdosta toteuttamia toimia.

Ilmoittaudu mukaan viimeistään 29.5. tästä linkistä:  https://forms.office.com/e/w6QCHnrUTS

Hankkeen nettisivut: https://projects.tuni.fi/kodig/

Kirjoittajat: