Ei lasten leikkiä ‒ Lego© Serious Play© ratkaisemassa organisaatioiden haasteita

Ryhmäkuva työpajassa mukana olleista.
Kuvassa osa Smart Work- ja Rethink Gastro -hankkeen tiimiläisistä.

Lego Serious Play on fasilitoitu tapaamis-, kommunikaatio- ja ongelmanratkaisumenetelmä, jonka keskiössä on legoilla rakentaminen. Menetelmää testanneiden tamkilaisten mukaan legoilla puhuminen tekee keskustelusta syvällisempää ja osallistumisesta etukenoisempaa, koska työpajoissa osallistujat pääsevät merkitysten sanoittamisen äärelle peruspönötyksen ja takakenoisen kököttämisen sijaan.

Lego Serious Play (LSP) -työpajat ovat aina organisaatioille ja ryhmille räätälöityjä, ja niiden tavoitteena on ratkaista ennalta määriteltyjä ongelmia. Toisin kuin yleisesti työpajoissa, LSP-menetelmä osallistaa kaikki mukaan tekemiseen. Vaikka legoilla rakentaminen kuulostaa leikiltä, työpajoilla on aina ”vakava” tarkoitus. Ne pyrkivät käsittelemään ja ratkaisemaan työyhteisöissä olevia todellisia ongelmia hyödyntämällä LSP:n vahvuuksia: välttämään tavanomaista ajattelua, löytämään uutta tietoa, lisäämään luovuutta ja valjastamaan koko tiimin potentiaalin.

Etualalla erilaisia legoja laatikoissa, taustalla rakenteleva tiimi.

TAMKin Smart Work & Rethink Gastro -hankkeet järjestivät tiimeilleen LSP-tutustumistyöpajan, jota fasilitoi sertifioitu LSP-kouluttaja Juha Ruuska. LSP-valmennus antoi osallistujille uutta ajateltavaa hankkeiden kehittämisasiantuntijoiden työn tueksi ja lisäsi yhden menetelmän hankkeiden työkalupakkiin. Nopea käytäntöön vienti heti valmennuksesta seuraavalla viikolla auttoi käytännön tekemisen hahmottamisessa. Menetelmän kokeilut ovatkin olleet onnistuneita ja herättäneet paljon kiinnostusta molemmissa hankkeissa.

Mitkä olivat keskeisimmät opit valmennuksesta?

Legojen avulla voidaan luoda tavanomaisesta poikkeava innostava ja osallistava työpaja. Osallistujien kuvauksissa kiiteltiin konkretiaa:

Konkreettinen käsillä tekeminen synnytti paljon assosiaatioita ja sai liikkeelle ajatuksia… Syntyi paljon uutta ymmärrystä kollegoista ja näiden ajattelusta.

Legojen avulla ”puhuminen” auttoi myös tekemään keskustelusta syvällisempää, synnytti paljon ideoita sekä antoi kaikille mahdollisuuden osallistua mukavalla tavalla.

Helppo uskoa, että menetelmän avulla voitaisiin kehittää esimerkiksi työpaikan käytäntöjä tai uusia ratkaisuja.

Työpajassa syntyneitä legorakennelmia.

Lisäksi korostui se, miten menetelmän avulla voidaan sanoittaa asioita, antaa merkityksiä ja luoda yhteisöllisyyden tunnetta.

Menetelmän todettiin sopivan TAMKin hankkeissa hyvin esimerkiksi luovaan työskentelyyn, tavoitteiden täsmentämiseen ja kehittämiskohteiden tunnistamiseen. Työhyvinvoinnin ja tuottavuuden kehittämisessä LSP:tä voisi soveltaa esimerkiksi aktivoimaan keskustelua, virittämään osallistujia luovaan työskentelyyn tai tunnistamaan vaihtoehtoisia tulevaisuuksia ja tavoitteita.

Valmennuksen päätteeksi osallistujat olivat yksimielisiä siitä, että periaatteessa LSP voisi toimia hyvänä aloituksena minkä tahansa asian käsittelyssä:

Sen avulla voisi hyvin kehittää prosesseja ja sisäistä viestintää tai fokusoida tekemistä yhteisten tavoitteiden luomiseen. Samoin se sopisi hyvin myös toimivien asioiden ja kehittämiskohteiden tunnistamiseen.

Smart Work- ja Rethink Gastro -hankkeet ovat ESR-rahoitteisia hankkeita, joissa kohderyhmänä on isännöinti-, kiinteistö-, puhtaanapito-, apteekki- sekä ravitsemisalan yritykset. Hankkeissa pyritään kehittämään yritysten henkilöstön työhyvinvointia tuottavuutta edistävällä tavalla.

Kirjoittajat:
Piia Tarnanen, Smart Work -hankkeen projektipäällikkö, TAMK