Restonomiopiskelijoiden Kesärekry23-tapahtuma toi opiskelijat ja työnantajat yhteen

Mikä Kesärekry? Kesärekry on toisen vuoden restonomiopiskelijoiden järjestämä työnhakutapahtuma, joka on osana Johtaminen ja työelämän elinkaari -opintoja. Tapahtumaa tehdään yhdessä toimeksiantajien kanssa, joita tänä vuonna olivat Tampereen Särkänniemi Oy, Pirkanmaan Osuuskauppa, Ikea ja Veljekset Ponteva Oy. Lisäksi mukana olivat myös Barona ja Nem Agency.

Tavoitteena on oppia yleensä rekrytoinnista, harjoitella yksilö- ja ryhmähaastatteluja sekä hankkia TAMKilta toimeksiantajille potentiaalisia työnhakijoita. Projektissa kohtaavat niin toimeksiantajien kuin opiskelijoidenkin tarpeet.

Tapahtuma järjestettiin tänä vuonna jo viidennen kerran. Idea kyseisen tapahtuman järjestämiselle lähti Särkänniemen tarpeesta saada kesätyöntekijöitä. Sittemmin tapahtuma on laajentunut vuosien aikana useamman toimeksiantajan tapahtumaksi. Särkänniemen lisäksi alkuperäisiä toimeksiantajien oli myös POK. Ikea tuli mukaan projektissa mukana olleen opiskelijan ehdotuksesta, ja on ollut myös mukana useana vuonna. Tänä vuonna tapahtumaa laajennettiin entisestään: toimeksiantajiksi tuli mukaan henkilöstövuokrausta tarjoava Barona, Veljekset Ponteva Oy, jolla on ravintolat Huber ja Bertha sekä Nem Agency, joka edustaa tapahtumien tuottamista.

Edellisinä kahtena vuonna tapahtuma järjestettiin etätoteutuksena koronapandemian takia, mutta tänä vuonna päästiin taas järjestämään tapahtuma livenä TAMKin Catering Studio Living Labissa. Kesärekry23 järjestettiin tiistaina 7.2. samaan aikaan kolmannen vuoden restonomiopiskelijoiden ideoiman ja kehittämän Catering Studioon kuuluvan Coffee Lounge -avajaisten kanssa. Ensimmäisen vuoden restonomiopiskelijat auttoivat avajaisissa ja hakivat kesätöitä sekä harjoittelupaikkoja toimeksiantajilta.

Tänä vuonna tapahtumaa markkinointiin muillekin kuin ensimmäisen vuoden restonomiopiskelijoille, sillä haluttiin laajentaa tapahtuman näkyvyyttä sekä tarjota työnhakumahdollisuuksia muun muassa kansainvälisille opiskelijoille ja tradenomiopiskelijoille. Kansainväliset opiskelijat haluttiin ottaa mukaan, sillä yleisesti koetaan, ettei kansainvälisille tutkinto-opiskelijoille ole niin paljon työnhakumahdollisuuksia Tampereella.

Mitä uutta tapahtumassa oli nyt ja millaisia kehityskohteita havaitsimme?

Laajensimme hakijakuntaa, saimme muutaman uuden toimeksiantajan sekä nimesimme tapahtuman Kesärekry23-tapahtumaksi. Kehitysehdotuksena mietimme, olisiko Kesärekryä mahdollista jatkossa toteuttaa samaan aikaan, kun TAMKissa järjestetään TAMKOn Portti työelämään -tapahtuma, tai voisiko restonomien tapahtuma olla osana laajempaa kokonaisuutta yhteistyössä TAMKOn kanssa. Tällöin myös restonomibrändiä saataisiin yhä paremmin tuotua muidenkin tietoisuuteen. Nämä ajatukset jätetään seuraavien toteuttajien pohdittavaksi ja toteutettavaksi.

Tulevia vuosia ajatellen olisi hyvä keskittyä myös tulosten seuraamiseen, eli konkreettisemmin siihen, ketkä saavat työpaikan Kesärekry23:n kautta.

Restonomien järjestäjäryhmän puolesta haluamme sanoa vielä, että Kesärekry23-tapahtuman järjestäminen oli mielenkiintoista sekä opettavaista puuhaa. Oli myös mukavaa päästä näyttämään taitojamme tapahtuman järjestämisessä sekä verkostojen luomisessa, unohtamatta gastronomiaa. Restonomiopiskelijoiden näkökulmasta oli mukavaa päästä järjestämään erilaista tapahtumaa, sillä emme kaikki valmistu ravintola-alan tehtäviin.

Kirjoittajat:

Restonomiopiskelijat Sofia Majuri ja Pihla Vartiainen