Yritykset kutsuivat kansainvälisiä opiskelijoita vierailuille

Opiskelijat pukeutuivat Netled Oy:n farmivierailulle hygieniavaatimusten mukaisesti.

Harjoittelu on tärkeä osa opintoja. Harjoittelussa opiskelija pääsee oppimaan käytännön työtä sekä kehittämään omaa ammatillista osaamistaan. Kansainvälisten opiskelijoiden harjoittelupaikkojen löytämisen tukemiseen on etsitty ratkaisuja yhteistyössä TAMKin Talent Boost -ohjelman sekä Tampereen kauppakamarin kanssa.

Uusien verkostoitumismahdollisuuksien lisäämiseksi päätimme järjestää yritysvierailuja, joiden avulla opiskelijat sekä kansainvälisistä osaajista kiinnostuneet yritykset tuodaan yhteen. Keväällä 2023 järjestimme kauppakamarin jäsenyrityksille mahdollisuuden kutsua TAMKin kansainvälisiä opiskelijoita vierailulle. TAMKin tutkinto-ohjelmista mukana olivat Environmental Engineering, Software Engineering ja International Business. Mukaan ilmoittautui 6 yritystä, joista yksi oli Netled Oy.

Vierailumahdollisuus Netledille herätti paljon kiinnostusta ja mukaan ilmoittautui opiskelijoita kaikista kolmesta tutkinto-ohjelmasta. Vierailu toteutettiin 4. toukokuuta ja opiskelijoita osallistui yhteensä vajaa parikymmentä. Mukana olivat myös tutkinto-ohjelmien harjoitteluvastaavat.

Opinnäytetöitä ja harjoittelumahdollisuuksia

Netled Oy on pirkanmaalainen yritys, joka keskittyy vertikaaliviljelyteknologiaan. Netled toimii Suomessa ja pyrkii lisäämään kasvuaan kansainvälisillä markkinoilla. Netledillä toiminnassa ja kehitystyössä näkyvät vahvasti kestävän kehityksen sekä ekologisen toiminnan arvot. Toiminta on perinteistä kasvihuoneviljelyä huomattavasti energiatehokkaampaa.

Netled Oy:n Head of Sales Heikki Takko otti opiskelijaryhmän vastaan sekä kierrätti heitä tutustumassa yrityksen tiloihin ja toimintaan. Opiskelijat kokivat vierailun yritykseen mielenkiintoisena. Farmikierroksen jälkeen keskusteltiin mahdollisista opinnäytetyöaiheista ja harjoittelumahdollisuuksista. Opiskelijat esittivät kysymyksiä ja saivat tietoa yrityksen toiminnasta sekä siitä, millaista osaamista kaivataan.

Opiskelijan kommentti:

The visit to Netled was a great experience, to see the small plantation in work and all the automation they applied was interesting too.

Vierailun aikana selvisi, että TAMKin tutkinto-ohjelmien opiskelijoiden osaaminen (mm. automaatiomekaniikka, prosessi-insinöörit, tuotekehitys- ja ohjelmisto-osaaminen) vastaa hyvin yrityksen kasvaviin tarpeisiin. Heikki Takko toivoikin, että joku opiskelijoista päätyisi tulevaisuudessa Netled Oy:lle töihin.

Vierailut lisäävät kohtaamisia

Opiskelijat saivat vierailun aikana lyhyessä ajassa paljon uutta käytännön tietoa siitä, kuinka monipuolista osaamista sekä erilaisia taitoja yrityksissä tarvitaan. Opetuksen näkökulmasta tällaiset oivallukset ovat tärkeitä, sillä ne rohkaisevat ajattelemaan oman koulutuksen tuomia mahdollisuuksia sekä työmarkkinoita laajemmin.

Vierailut paikallisiin pirkanmaalaisiin yrityksiin auttavat opiskelijoita verkostoitumaan yritysten kanssa ja löytämään harjoittelupaikkoja. Samalla myös yritykset saavat uutta ajankohtaista tietoa opiskelijoiden osaamisesta ja uusista potentiaalisista työntekijöistä.

Harjoittelupaikan saamisella on opiskelijan oppimisen lisäksi myös opintojen etenemisen sekä loppuunsaattamisen kannalta suuri merkitys. Parhaimmassa tapauksessa opiskelija löytää harjoittelupaikastaan pysyvän työpaikan ja yritys osaavan työntekijän.

Vierailuja tullaan jatkamaan myös syksyllä 2023 yhteistyössä Tampereen kauppakamarin ja TAMK Talent Boostin kanssa. Talent Boost | Tampereen korkeakouluyhteisö (tuni.fi)

Kesäkuun alussa Netled Oy sai Kauppalehden Kasvuntekijät 2023 -palkinnon Länsi-Suomen nopeimmin kasvava yritys. Lisätietoja löydät täältä: https://www.kauppalehti.fi/uutiset/saan-aari-ilmiot-kirittavat-lansi-suomen-kovimman-kasvajan-vauhtia-tomaattifarmarin-poika-vie-vertikaalifarmeja-maailmalle/61c438d8-daf4-4170-b9d8-ed9cc0456405

Kirjoittajat:

Petteri Jekunen, harjoitteluvastaava, Software Engineering, TAMK
Marita Tuomala, harjoitteluvastaava, International Business, TAMK
Laura Sairanen, projektisuunnittelija, TAMK Talent Boost, TAMK
Mika Nieminen, harjoitteluvastaava, Environmental Engineering, TAMK

Kuva: Renata Brito

Tällainen kansainvälinen yhteistyö yrityselämän ja oppilaitosten välillä rikastuttaa taatusti sekä opiskelijoita että yrityksiä. Itsekin olin aikoinaan vaihto-oppilaana ja se oli hyvä kokemus! Hienoa, että TAMKin Talent Boost -ohjelma ja Tampereen kauppakamari ovat löytäneet tällaisen yhteistyömuodon, jonka avulla suomalaisten yritysten on helppo saada jalansijaa kansainvälistymiseen ja toisaalta opiskelijat saavat monenlaista tietotaitoa esimerkiksi laadukkaasta tuotekehityksestä Suomessa.

Alina

10.8.2023 12:03