Uudet opetussuunnitelmat rakentavat tulevaisuuden osaamista

Syksyllä puhaltavat muutoksen tuulet, kun TAMKin uudet opiskelijat aloittavat opintonsa uusilla opetussuunnitelmilla. TAMKissa on tehty mittava opetussuunnitelmien uudistus, jota on työstetty aktiivisesti kahden vuoden ajan. Uudistuksella pyritään monipuolistamaan osaamista, kehittämään koulutusta ja vastaamaan tulevaisuuden työelämän tarpeisiin. Kehittämistyössä on huomioitu erityisesti digitalisaatio, kestävä kehitys, vastuullisuus sekä kansainvälisyys.

Opiskelijaedustajat ovat olleet uusien opetussuunnitelmien kehittämisessä mukana ja kehittämistyössä on otettu huomioon myös opiskelijapalautteiden kautta tulleita opiskelijoiden näkökulmia. Tamkon ja TAMKin yhteistyönä järjestettiin viime syksyn aikana opiskelijoille myös PopUp-tilaisuuksia tulevien opetussuunnitelmien kuvausteksteihin tutustumiseksi.

Muutokset ihmetyttävät ja voivat herättää kysymyksiä opiskelijoissa. Tässä koottuna olennaisimmat asiat OPS-uudistukseen liittyen:

• Uudet opetussuunnitelmat astuvat voimaan syksyllä 2024 alkavissa tutkinto-ohjelmissa, joten uudistus vaikuttaa ensi syksynä aloittaviin opiskelijoihin. Nykyiset, jo opintonsa aloittaneet opiskelijat jatkavat opetussuunnitelmalla, jonka mukaisesti ovat aloittaneet opintonsa.
  • Suurimmat muutokset tapahtuvat opetussuunnitelmien rakenteissa, joihin tulee lisää joustavuutta. Moniin opetussuunnitelmiin tulee 15 tai 30 opintopisteen valinnaisten ammattiopintojen kokonaisuus, joiden alle opiskelijalla on mahdollisuus valita omia ammattiopintoja tukevia opintoja joko TAMKista tai muista korkeakouluista. Uusien opetussuunnitelmien ja joustavuuden lisääntymisen myötä myös tarpeet ajasta ja paikasta riippumattomalle toteuttamiselle lisääntyvät.
  • Opintojaksovalikoima sisältöineen saattaa muuttua, jotta ne vastaisivat paremmin työelämän tarpeita tulevaisuudessa. Jos opiskelijalta on esimerkiksi jäänyt suorittamatta 1. vuoden toteutus, kannattaa näissä tilanteissa olla yhteydessä omaan opettajatuutoriin korvaavan toteutuksen löytämiseksi.

Tulevasta opetussuunnitelmien uudistuksesta ei pidä murehtia, sillä tämä muutos kehittää koulutusta ja opiskelua TAMKissa, ja antaa hyvät eväät työelämään siirtymiseen.

Teksti: Veera Bohjanen, Koulutuspoliittinen edunvalvontavastaava, Tamko
Kuva: Dimitra Panopoulou-Huovila