Monimuoto-opiskelussa opiskelijalla on niin valtaa kuin vastuutakin
Ammatilliset opettajaopinnot suoritetaan monimuoto-opiskeluna. Mutta mitä monimuoto-opiskelu käytännössä tarkoittaa?
Ammatilliset opettajaopinnot suoritetaan monimuoto-opiskeluna. Mutta mitä monimuoto-opiskelu käytännössä tarkoittaa?
TAOKin ammatillisen opettajankoulutuksen opiskelijat Niina Hietamies ja Juha Tuominen kehittivät ja pilotoivat helposti saavutettavan matalan kynnyksen digineuvontapalvelun maahanmuuttaja-asiakkaille syksyn 2021 aikana. Pilotin toimintaympäristönä toimi International House Tampere ja yhteistyökumppanina monikielinen neuvontapalvelu MAINIO. Myös osaamiskeskuksesta saattoi tulla asiakkaita.
Olin haaveillut opo-opinnoista jo pitkään. Motivaatio olikin korkealla, kun pääsin opiskelemaan. Kouluttajakaarti oli tuttu, sillä olin juuri päättänyt Uraohjaus tutuksi -koulutuksen, jossa olin päässyt tutustumaan heidän toimintaansa. Odotukset olivat korkealla, sillä tiesin mitä voi odottaa.
Miten uudistuneet opetussuunnitelman sisällöt ja uudet opettajuuden toimintatavat näkyvät saamassamme opiskelijapalautteessa? Entä miltä tiimiopettajuus on tuntunut opettajien mielestä?
Are you an expert in your professional field and interested in working with people? As a professional teacher, you will be able to facilitate the professional growth of both young people and adults. Professional teacher education benefits those who are already in a teaching position as well as future teachers.
Muutos, luopuminen ja löytäminen tuntuu syksyllä erityisen selvästi. Valon kulman muutos paljastaa toisenlaisia näkymiä.
Alkusyksystä 2021 olin omien opettajaopintojeni loppupuolella, mutta vielä oli sopimatta muun muassa opetus- ja ohjaamisharjoittelun alkuunlähtö. Ajatukseni tulevasta opettajuudestani olivat tuolloin hyvin perinteisiä opettajan ja ohjaamisen tehtäviä, joten pohdinkin lähinnä mahdollisuutta luoviutua ammattikorkeakoulun puolelle suorittamaan ammatillisen opettajan harjoittelua rakennustekniikan koulutusohjelman kursseille. Sitten se iski… Olin mökillä tekemässä perjantain etäpäivää töihin. Kello oli jo puoli kolme iltapäivällä, joten läppärin kansi oli hetkenä minä hyvänsä lävähtämässä kiinni. Kännykkä värähti pöydällä, ja huomasin, että opiskelijaryhmämme vetäjältä oli kilahtanut sähköposti otsikolla ”nopeat syö…”. Onnistunut otsikointi, sillä päätin vielä lukea mistä on kyse.
Pätevöityä vai ei? Pomo kevyesti vihjaili, että kannattaisi ja kyllähän se vähän palkkaankin vaikuttaisi. Silti en oikein ottanut asiaa kovin tosissani ensi alkuun, sillä tarkoitus oli alun perin toimia opettajana vain muutama vuosi. Mutta kun kerran on luontevaan ja helpolta tuntuvaan hommaan tottunut, niin ei sitä oikein ole osannut vaihtaa. Ja onhan opettajilla mukavat kesä- heinä- elo- ja joulukuu. Kun omat lapset olivat pieniä, sattuivat heidän ja omat loma-ajatkin sopivasti samoihin aikoihin.
Työelämä koulutusorganisaatiossa. Opinto-ohjaajat ja erityisopettajat tekevät tiivistä yhteistyötä keskenään sekä erilaisten moniammatillisten ryhmien kanssa. Käytännön yhteistyötä päästään nyt tekemään TAOKissa jo koulutusvaiheessa.
Tamk sai elokuussa vieraakseen ryhmän Amazonasin alueelta Brasiliasta 13 opettajaa. He tulivat IFRO-nimisen koulutusorganisaation eri kampuksilta. Heidän koulunsa olisi suomalaisin käsittein yläasteen, ammattikoulun, lukion ja amkin sekoitus.
Pääsin tutustumaan Porin toteutusryhmässä ammatillisia opettajaopintoja opiskelleen Terhi Rajalan portfolioon. Tässä koostetta siitä, millaisia ajatuksia ja kokemuksia hänelle opiskelun aikana syntyi. Tekstiä on muokattu ja lyhennetty blogijuttua varten.
Ammatillinen erityisopettajankoulutus sai opetussuunnitelmauudistuksen myötä aivan uudenlaista nostetta Tampereella. Tarjolla on nyt opintokokonaisuus, jonka suoritettuaan on mahdollista jatkaa erityispedagogiikan opintoja yliopistossa.
Tamkin ammatillisen opettajankoulutuksen TAPELA-ryhmä pääsi kokoontumaan kasvotusten opintojen parissa viimeisenä lähiopiskelukertana. Ympyrä sulkeutui riemullisesti, kun ryhmä näki toisensa Tamkilla lokakuisena lauantai-päivänä. TAPELA-ryhmän vahvuutena ovat olleet erilaiset tavat suorittaa opintojaksoja. Kokeilun alla oli tällä kertaa pelillinen lähestymistapa Opettaja muuttuvassa yhteiskunnassa -opintojaksoon, jossa pohdittiin yhdessä mitä tulevaisuuden opettajilta vaaditaan.
Kestävän kehityksen kahvien merkeissä kokoonnuttiin eilen TAMKissa etänä keskustelemaan ajankohtaisista opiskeluun liittyvistä asioista. Tällä kertaa alustuksissa ja yhteiskeskustelussa pohdittiin kestävää ohjausta muun muassa erilaisten käytössä olevien tuki- ja hyvinvointikäytäntöjen kautta.
Ammatillisen opettajankoulutuksen harjoitteluun on TAOKissa tarjolla yhteistyökumppanimalli, joka on saanut paljon kiitosta opiskelijoilta, yhteistyökumppaneilta ja opettajilta.
Ammatillisten opettajakorkeakoulujen yhteistyönä käynnistettiin keväällä toinen vaativan erityisen tuen erikoistumiskoulutus (1.3.2021-31.5.2022). Koulutuksen tavoitteena on rakentaa ja ylläpitää alan asiantuntijaverkostoa sekä kehittää osallistujien omaa osaamista ja vaativan erityisen tuen käytäntöjä ammatillisen opetuksen kentällä. Vuorovaikutuksessa muiden koulutukseen osallistujien kanssa päästään jakamaan tietoa, taitoa ja työvälineitä erityisen tuen opetus- ja ohjaustehtäviin. Monialaisen asiantuntijuuden jakamisesta ja yhteiskehittämisestä on apua omassa kasvussa vaativan erityisen tuen osaajaksi ja asiantuntijaksi. Opetus- ja kulttuuriministeriön rahoittama opetushenkilöstön täydennyskoulutus on laajuudeltaan 30 opintopistettä ja se toteutetaan seminaarien, luentojen, oppimistehtävien ja harjoittelun kautta.
Osaaminen ja osaamisperustaisuus. Lehtorimme Jiri Vilppola avaa tässä tekstissä käsitteiden taustoja sekä sitä, mitä osaamisperustaisuus opetussuunnitelmassa tarkoittaa.
Opiskelu on korona-aikana monimuotoistunut entisestäänkin ja ollut yhä vähemmän paikkasidonnaista. Marianne Lehtinen opiskeli opo-opintoja aurinkoisessa Kaliforniassa kauniissa Coronadon kaupungissa, San Diegon kupeessa. Opiskelupolulta jäi käteen paljon sellaista hyvää, jota hän ei osannut edes odottaa.
Työhön liittyy ammatista riippumatta koko ajan enemmän aivotyötä eli tiedolla työskentelyä ja ajatustyötä, jatkuvaa asioiden huomaamista, muistamista, ongelmien ratkaisua sekä uusien tietojen ja taitojen oppimista. Inhimillisellä tiedonkäsittelyllä on rajat aivan samoin kuin fyysisellä toimintakyvylläkin. Teknologia mahdollistaa työn tekemistä uudella tavalla, mutta on se tuonut myös uudenlaisia kognitiivisia haasteita.
Orientoidu aiheeseen ja tee opintoja jo syksyn aikana. Tullessasi valituksi TAMKin ammatilliseen opettajankoulutukseen koulutukset voidaan hyväksilukea osaksi opintojasi opetussuunnitelman mukaisesti. Opetusmenetelmäpakki 5 op ja Opettajan digitaalinen osaaminen 5 op valinnaisiksi pedagogisiksi opintojaksoiksi ja Pedagogiset perustiedot ja -taidot 10 op kasvatustieteellisiin perusopintoihin.