Artikkelit vuodelta 2021

Digineuvontaa maahanmuuttajille

TAOKin ammatillisen opettajankoulutuksen opiskelijat Niina Hietamies ja Juha Tuominen kehittivät ja pilotoivat helposti saavutettavan matalan kynnyksen digineuvontapalvelun maahanmuuttaja-asiakkaille syksyn 2021 aikana. Pilotin toimintaympäristönä toimi International House Tampere ja yhteistyökumppanina monikielinen neuvontapalvelu MAINIO. Myös osaamiskeskuksesta saattoi tulla asiakkaita. 

Yrityspilotti – lentävä lähtöni kohti opettamisen uutta mallia

Alkusyksystä 2021 olin omien opettajaopintojeni loppupuolella, mutta vielä oli sopimatta muun muassa opetus- ja ohjaamisharjoittelun alkuunlähtö. Ajatukseni tulevasta opettajuudestani olivat tuolloin hyvin perinteisiä opettajan ja ohjaamisen tehtäviä, joten pohdinkin lähinnä mahdollisuutta luoviutua ammattikorkeakoulun puolelle suorittamaan ammatillisen opettajan harjoittelua rakennustekniikan koulutusohjelman kursseille. Sitten se iski… Olin mökillä tekemässä perjantain etäpäivää töihin. Kello oli jo puoli kolme iltapäivällä, joten läppärin kansi oli hetkenä minä hyvänsä lävähtämässä kiinni. Kännykkä värähti pöydällä, ja huomasin, että opiskelijaryhmämme vetäjältä oli kilahtanut sähköposti otsikolla ”nopeat syö…”. Onnistunut otsikointi, sillä päätin vielä lukea mistä on kyse.

Ammatilliset opettajaopinnot mielessä?

Pätevöityä vai ei? Pomo kevyesti vihjaili, että kannattaisi ja kyllähän se vähän palkkaankin vaikuttaisi. Silti en oikein ottanut asiaa kovin tosissani ensi alkuun, sillä tarkoitus oli alun perin toimia opettajana vain muutama vuosi. Mutta kun kerran on luontevaan ja helpolta tuntuvaan hommaan tottunut, niin ei sitä oikein ole osannut vaihtaa. Ja onhan opettajilla mukavat kesä- heinä- elo- ja joulukuu. Kun omat lapset olivat pieniä, sattuivat heidän ja omat loma-ajatkin sopivasti samoihin aikoihin.

Pelilaudalta pohdintoja tulevaisuuden opettajista

Tamkin ammatillisen opettajankoulutuksen TAPELA-ryhmä pääsi kokoontumaan kasvotusten opintojen parissa viimeisenä lähiopiskelukertana. Ympyrä sulkeutui riemullisesti, kun ryhmä näki toisensa Tamkilla lokakuisena lauantai-päivänä. TAPELA-ryhmän vahvuutena ovat olleet erilaiset tavat suorittaa opintojaksoja. Kokeilun alla oli tällä kertaa pelillinen lähestymistapa Opettaja muuttuvassa yhteiskunnassa -opintojaksoon, jossa pohdittiin yhdessä mitä tulevaisuuden opettajilta vaaditaan.

Vaativan erityisen tuen erikoistumiskoulutus: Moniammatillista yhteistyötä ja verkostojen rakentamista

Ammatillisten opettajakorkeakoulujen yhteistyönä käynnistettiin keväällä toinen vaativan erityisen tuen erikoistumiskoulutus (1.3.2021-31.5.2022). Koulutuksen tavoitteena on rakentaa ja ylläpitää alan asiantuntijaverkostoa sekä kehittää osallistujien omaa osaamista ja vaativan erityisen tuen käytäntöjä ammatillisen opetuksen kentällä. Vuorovaikutuksessa muiden koulutukseen osallistujien kanssa päästään jakamaan tietoa, taitoa ja työvälineitä erityisen tuen opetus- ja ohjaustehtäviin. Monialaisen asiantuntijuuden jakamisesta ja yhteiskehittämisestä on apua omassa kasvussa vaativan erityisen tuen osaajaksi ja asiantuntijaksi. Opetus- ja kulttuuriministeriön rahoittama opetushenkilöstön täydennyskoulutus on laajuudeltaan 30 opintopistettä ja se toteutetaan seminaarien, luentojen, oppimistehtävien ja harjoittelun kautta.

Kognitiivisella ergonomialla sujuvaa, tuottavaa ja terveellistä työtä opetusalalle!

Työhön liittyy ammatista riippumatta koko ajan enemmän aivotyötä eli tiedolla työskentelyä ja ajatustyötä, jatkuvaa asioiden huomaamista, muistamista, ongelmien ratkaisua sekä uusien tietojen ja taitojen oppimista. Inhimillisellä tiedonkäsittelyllä on rajat aivan samoin kuin fyysisellä toimintakyvylläkin. Teknologia mahdollistaa työn tekemistä uudella tavalla, mutta on se tuonut myös uudenlaisia kognitiivisia haasteita.

Miten valmistautua tammikuun opehakuun jo nyt?

Orientoidu aiheeseen ja tee opintoja jo syksyn aikana. Tullessasi valituksi TAMKin ammatilliseen opettajankoulutukseen koulutukset voidaan hyväksilukea osaksi opintojasi opetussuunnitelman mukaisesti. Opetusmenetelmäpakki 5 op ja Opettajan digitaalinen osaaminen 5 op valinnaisiksi pedagogisiksi opintojaksoiksi ja Pedagogiset perustiedot ja -taidot 10 op kasvatustieteellisiin perusopintoihin.