Artikkelit vuodelta 2022

Palaute opiskelijan kohtaamisena

Korona-aika ohjasi opettajia etsimään uutta näkökulmaa ohjaustyöhönsä. Lähiohjauksen kadotessa kirjoittaja ohjautui painottamaan opettajankoulutuksen palautteen antamista kirjallisessa muodossa. ”Koronan kompensaationa” syntyi tehokkaaksi osoittautunut palautetyökalu.

Monen uran mies Jaakko Kyläkoski on nyt matkalla amiksen opoksi

- Lukiossa koin kutsumuksekseni opiskella sosionomiksi, mutta opo ehdotti miettimään jotain muuta alaa. Numerot eivät kuulemma riittäisi opiskelupaikkaan. Hain sitten kuljetustekniikan insinööriopintoihin ja varasijalle jäätyäni päätinkin opiskella laskentatoimen merkonomiksi, muistelee kokemäkeläinen Jaakko Kyläkoski varhaisia uravalintojaan.

Universumi opettaa ja pedagogiset silmälasit tarkentavat

Osana ammatillisen opettajakoulutuksen harjoittelua osallistuimme kansainväliseen TeamWe-hankkeeseen. TeamWe on Erasmus+-rahoitteinen hanke, jonka tavoitteena on lisätä eri koulutusalojen ja eri maiden välistä yhteistyötä ja oppimista hyvinvointiteknologiaan liittyen. Hankkeessa on mukana toisen asteen opettajia ja opiskelijoita sosiaali- ja terveysalalta, tekniikan alalta, ICT- sekä media-alalta Suomesta, Hollannista ja Baskimaasta. Osallistujat parantavat kielitaitoaan ja oppivat yhteistyötaitoja sekä muita elinikäisen oppimisen avaintaitoja. Opettajat kartuttavat lisäksi osaamistaan mm. tiimioppimisessa sekä case-pohjaisessa ja käänteisessä oppimisessa.

Montclair State Universitystä vieraita TAOKissa: Keskustelua käytiin korkeakoulujen saavutettavuudesta 

Korkeakoulujen saavutettavuus nousi keskusteluihin, kun 20 hengen delegaatio Montclair State Universitystä USA:sta vieraili elokuun lopussa Tampereella professoreiden Jessica Bacon ja Priya Lalvani johdolla. He toimivat Montclair yliopiston Inclusive education -ohjelmassa ja tulivat tutustumaan suomalaiseen koulutusjärjestelmään, inklusiivisiin erityisopetuksen käytäntöihin ja yhteiskuntatieteellisen vammaistutkimuksen tutkijoihin.